Toto jsou nejčastější chyby při cvičení. Děláte je i vy?

Nejčastější chyby při cvičení

Určité zásady efektivního cvičení zná každý z nás, problém ale nastává, když zaslepeni vidinou krásné a štíhlé postavy zapomeneme tyto zásady dodržovat. V důsledku toho dochází k přetěžování některých partií těla a vzniku bolestivých syndromů. Jaké jsou tedy nejčastější chyby, kterých se při cvičení dopouštíme?



Před cvičením se protahujete tak, jak vás učili ve škole

Před samotným sportovním výkonem či posilováním je třeba svaly zahřát. Toho ale nedosáhneme, když budeme stále preferovat statický strečink, které známe z hodin tělocviku na základní škole. Dynamický strečink je mnohem účinnější, neboť během něj dochází k přesunu krve do svalů, a to i na periferiích a aktivaci proprioceptorů v kloubech. Díky tomu jsme schopni pohyby při následné sportovní aktivitě lépe koordinovat a tím minimalizovat riziko natažení svalu.

Protahování stehen

Statický strečink je vhodný spíše během a po cvičení

První fáze dynamického strečinku obsahuje uvolnění kloubů, které jednoduše provedeme kroužením do všech směrů. Začínáme s pohyby menšího rozsahu a postupně amplitudu zvětšujeme a zrychlujeme tempo. Tím kloub prohřejeme a připravíme na vlastní výkon. Další fáze zahrnuje zahřátí a prokrvení svalů. K tomu můžeme například využít rychlejší chůzi se zanožováním a přitažením paty k hýždím, čímž zároveň protáhneme přední stranu stehen nebo chůzi vpřed s výpadem.

Cvičíte stále to samé, pořád dokola

Další velice častá chyba při cvičení je ta, že stále cvičíme jedno a to samé. Každý z nás se v průběhu času naučí určité cviky a jejich počet opakování, kterými se snažíme protáhnout či zpevnit určitou část těla. Svaly si ale postupně začínají zvykat a pracovat stereotypně. Cvičení již nepřináší takové výsledky jako dříve a my začínáme cvičit automaticky. V tu chvíli nastává problém, kterého se lze vyvarovat pouze rozmanitým výběrem cviků. Tělo si tak vybuduje novou fyzickou odolnost a vás bude cvičení více bavit.

Během cvičení se dusíte, protože neumíte dýchat

Ke kvalitní svalové činnosti potřebujeme dostatek kyslíku. Velká část z nás při cvičení dýchá špatně, což škodí jak vnitřním orgánům, tak plicím. Nehledě na to, že po takovém cvičení jsme více unavení a následná regenerace bude trvat déle. Obecně lze spojit výdech se svalovou kontrakcí neboli aktivací svalu a nádech s uvolněním. Dodržováním tohoto základního pravidla se vyhneme nebezpečnému zadržování dechu a přetěžování oběhového systému. Důležité je také uvědomit si, že výdech by měl trvat déle než nádech a že je výhodné vydechovat ústy a nadechovat nosem.

Žena na TRX pod dohledem trenéra

Fitness trenér vám může se správnou technikou pomoci – včetně dýchání

Správné dýchání si například můžeme ukázat na zkracovačkách, kdy se s výdechem pohybujeme směrem nahoru (dochází k současné kontrakci břišních svalů) a s nádechem jdeme dolů (uvolnění).

Neovládáte správnou techniku, přetěžujete se

Bolavé koleno

Špatnou technikou své tělo nadměrně zatěžujete

Při cvičení je vždy nezbytné myslet nejen na správné dýchání, ale také na samotné provádění cviku. S počtem opakování a délkou cvičení se nám může stát, že cvik již nebudeme provádět tak kvalitně jako na úplném začátku tréninku. Toho se snažme vyvarovat. Nesprávným cvičením si lze způsobit mnoho nepříjemných problémů. Proto vždy cvičme tak dlouho, dokud jsme si jisti přesností a kvalitou provádění cviku. V případě, že již při pohybu pociťujeme snížení koordinace, je lepší cvičení přerušit.

technika cviků

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:

JARKOVSKÁ, Helena. Posilování: kondiční kruhový trénink. Praha: Grada, 2009. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-3056-1




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít