Kalkulačka na výpočet BMI a ideální váhy

Výpočet ideální váhy

Index tělesné hmotnosti (BMI, z anglického Body Mass Index) je jedním z nejpoužívanějších měřítek k posouzení váhy člověka (univerzální pro obě pohlaví). Stačí zadat pouze vaši výšku a hmotnost a ihned zjistíte vaše BMI. Následně dle obrázku pod kalkulačkou poznáte, jestli je vaše váha v pořádku nebo ne.

BMI kalkulačka

Do jaké kategorie patříte?

Kategorie BMI

Ideální váha

Kalkulačka vám také zároveň vypočte vaše osobní rozmezí ideální váhy, ve kterém byste se měli snažit udržet. Pokud dosáhnete minima, vaše BMI poté bude 18,5. Pokud naopak maxima, tak BMI dosáhne hodnoty 25.

BMI a zdravotní rizika

Pokud vaše BMI vyšlo v rozmezí 18,5-25, tak vám gratulujeme, máte normální zdravou váhu a vaše zdravotní rizika plynoucí z tělesné váhy jsou minimální. Naprosto ideální je rozmezí 21-24, kde je riziko úplně nejnižší.

Pokud je váš index tělesné hmotnosti v rozmezí 25-30, trpíte pravděpodobně nadváhou a měli byste se proto mít na pozoru – zdravotní rizika už jsou vyšší. Nejedná se sice o kritický stav, nicméně jste už na hranici k obezitě.

Máte-li BMI vyšší než 30, dosáhli jste již obezity a svůj stav považujte za kritický – je na čase se sebou něco začít dělat. Zdravotní rizika jsou v tomto případě už vysoká. Pokud vaše BMI přesáhne hranici 40, jedná se o obezitu třetího stupně a riziko je zde opravdu velmi vysoké.

Pokud jste naopak příliš hubení a vaše BMI je nižší než 18,5, tak zdravotní riziko je podobně vysoké jako při obezitě. Podváhu proto také považujte za kritický stav.

Vzorec BMI

Body Mass Index lze snadno vypočítat tak, že vydělíme hmotnost výškou umocněnou na druhou. Hmotnost počítáme v kilogramech, výšku je však nejdříve potřeba převést na metry.

BMI = Hmotnost (kg) / Výška2 (m)

Nedostatky indexu tělesné hmotnosti

BMI však má i své nevýhody, a není proto vhodný úplně pro každého. Ze vzorce výše je jasné, že index počítá pouze s váhou a výškou. Nebere však v potaz věk a množství svalové hmoty.

S rostoucím věkem se horní hranice ideální váhy zvyšuje. Je to dáno například tím že zejména ve vyšším věku často svalová tkáň ubývá a váha tak klesá, přestože neubývá tělesného tuku. BMI se ale i tak zvyšuje, přestože tuková tkáň nepřibývá a zdravotní rizika nerostou.

Pokud posilujete a máte na těle více svalové hmoty, index tělesné hmotnosti s tou skutečností vůbec nepracuje. Snadno se tak dostanete do kategorie osob s nadváhou, přestože máte na těle méně tuku, než lidé pohybující se v optimální rozmezí BMI. Svaly jsou totiž mnohem těžší než tuk a výsledky se tím silně zkreslují.

Jak tedy nejlépe měřit své výsledky při hubnutí nebo nabírání? To jsme se pokusili přehledně shrnout v článku níže:

Pomohla Ti tato kalkulačka? Doporuč ji svým přátelům.




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *