Kalkulačka na výpočet vhodného rozložení základních živin

Kalkulačka rozdělení základních živin

Pomocí této kalkulačky lze  přibližně vypočítat, jak byste měli mít rozložený denní příjem kalorií do základních živin (makro živin), tedy bílkovin, sacharidů a tuků.

Nevíte, kolik byste měli denně přijmout kalorií? Použijte kalkulačku níže:

Jak jsou kalorie rozloženy?

Kalkulačka vám rozloží příjem kalorií mezi makronutrienty v následujícím poměru: 22,5 % bílkoviny, 27,5 % tuky a 50 % sacharidy. Toto rozložení je však průměrné a nemusí fungovat pro každého. Hodně záleží na typu postavy, kterou máte – jestli jste ektomorf, mezomorf či endomorf. Také záleží na tom, zda se snažíte zhubnout, anebo naopak nabrat svalovou hmotu.

Obecně se uvádí následující rozmezí:

Bílkoviny: 10 – 35 %

Sacharidy: 40 – 60 %

Tuky: 20 – 35 %

V případě, že jste endomorf, měli byste přijímat spíše nižší množství sacharidů. Pokud jste ektomorf, tak může být podíl sacharidů naopak vyšší než je průměrná hodnota (hodnota, s kterou počítá kalkulačka).

Chci zhubnout

Jestli se snažíte zhubnout, je klíčové omezit v první řadě sacharidy a posléze tuky. Pokles podílu sacharidů a tuků kompenzujte zvýšením podílu bílkovin. Ideální rozložení na hubnutí by mělo vypadat zhruba takto:

Bílkoviny: 30 %

Sacharidy: 40 %

Tuky: 30 %

Chci nabrat svalovou hmotu

Při nabírání je potřeba navýšit kalorický příjem, což je vhodné uskutečnit především navýšením příjmu sacharidů. Množství bílkovin a tuků můžete zvýšit jen mírně. Relativně se ale díky většímu nárůstu množství sacharidů jejich podíl sníží. Finální rozdělení živin tak může vypadat takto:

Bílkoviny: 20 %

Sacharidy: 57,5 %

Tuky: 22,5 %

Pomohla Ti tato kalkulačka? Doporuč ji svým přátelům.




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *