Způsobuje stres tloustnutí?

Způsobuje stres tloustnutí

Neustálý stres se stal běžnou součástí lidského života. Ať už jste ve stresu z jakéhokoliv důvodu, měli byste si uvědomit, že na vás má rozhodně špatný vliv, možná ještě horší než si myslíte. Jak by ale stres mohl zapříčinit tloustnutí? O tom si přečtěte dále v článku!



Výzkumy ukázaly, že stres nás ovlivňuje nejen po stránce psychické a emoční, ale také fyzické. Proto i to, jak jste schopni vypořádat se se stresem, celkově ovlivňuje vaše zdraví a váš každodenní život. Stres totiž mnohdy nezpůsobuje pouze nepříjemné pocity úzkosti, ale také zvýšenou chuť k jídlu. To vede k tloustnutí, které opět přivodí více stresu a celou situaci tak ještě více zhoršuje.

Můžou za to hormony

Hormony, konkrétně hormon kortizol, jsou naší hlavní příčinou. Tady je několik jeho dopadů na lidské tělo:

  • zvyšuje hladinu cukru v krvi [1]
  • způsobuje pocit hladu a chuť na sladké [2]
  • omezuje spalování tuku [3]
  • přispívá k tvorbě břišního tuku a způsobuje steatózu (ztučnění) jater [4]
  • zvyšuje rychlost ukládání tuků [5]
  • zvyšuje množství mastných kyselin a triglyceridů v krvi [6]

Lidské tělo zkrátka není schopné zvládat stres dlouhodobě. Tělo je uzpůsobené spíše na krátkodobý stres – např. když máte rychle vyřešit komplikovaný problém. Do krve se uvolní adrenalin, zlepší vaše vnímání a zvýší rychlost vašich reakcí. Tento stav však tělo nemůže dlouho vydržet, a proto když jste ve stresu delší dobu, začne tělo uvolňovat již zmíněný hormon kortizol.

Jak funguje kortizol

Kortizol vás udržuje v pohotovosti (zvyšuje krevní tlak, hladinu cukru v krvi a převádí energii) a svou funkci plní vážně skvěle, ale má přitom neblahý vliv na vaše tělo. Rovněž zapříčiňuje rozklad svalové hmoty. Krátkodobě je tento účinek neškodný, jenomže v dnešní době, kdy je běžné, že lidé trpí stresem týdny i měsíce, se již za neškodný považovat nedá.

Zvýšená hladina kortizolu v krvi nejen zvýší vaši chuť na nezdravé jídlo, ale ještě způsobí, že spořádáte více jídla než normálně. Jen si vzpomeňte, kolikrát už jste se ve stresu přistihli při prohledávání spižírny, i když jste vlastně ani neměli hlad.

Jak lépe zvládat stres?

Existuje spousta možností jak se zbavit stresu a také mu odolávat. Tyto řešení pro vás nepochybně nebudou žádnou radikální změnou (tedy za předpokladu, že se nerozhodnete pro bezstarostný život v přírodě :)).

Článek pokračuje po reklamě

Pokračování článku

Najděte si čas na relaxaci

Tím není myšleno, že byste měli pouze ležet, ale spíše dělat cokoliv, co vám pomůže se uvolnit. Pro někoho je to právě polehávání, ale pro někoho je to třeba meditace, poslouchání hudby nebo sledování filmů.

Dopřejte si dostatečně dlouhý spánek

Pokuste se spát 8 hodin denně a nechte svou mysl pořádně odpočinout.

Pravidelně cvičte

Při cvičení se sice zpravidla moc neuvolníte, ale zato si při něm skvěle vyčistíte hlavu od každodenních problémů.

Jezte zdravě

Zdravá a vyvážená strava vám pomůže udržet si štíhlou postavu. Vyhnete se tedy stresu způsobeného tím, že byste nebyli spokojeni se svou postavou. Navíc některé zdravé potraviny (například celozrnné pečivo či ovoce) přímo pomáhají kontrolovat hormony v krvi a jsou tak nápomocné v boji se stresem.

zdraví

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:
beachbody.com, chriskresser.com, wikipedia.org




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahlásit chybu

Máme někde chybu?
Máme nové stránky, dej nám o ní prosím vědět



Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít