Zdravý střevní mikrobiom

Střevní mikrobiom

S každým z nás žije v jeho střevech nepředstavitelné množství bakterií, kvasinek, plísní, virů a parazitů.  Tito maličcí tvorové jsou s námi od pravěku a v souhrnu se nazývají střevní mikrobiom. Jde o mikroorganismy „hodné“ i „nepřátelské“, které nám mohou způsobit nejrůznější zdravotní problémy. Žijí spolu v jakémsi ozbrojeném příměří. Pokud jsou v rovnováze, tak našemu zdraví neškodí, naopak jsou pro něj doslova nezbytné.



Zdravé střevní prostředí je základem pro správné vstřebávání živin a dobře probíhající detoxikaci, je podmínkou dobré imunity, zdravé hmotnosti a ovlivňuje dokonce naši psychiku. S narušením rovnováhy ve střevech souvisí oslabení imunitního systému, které může být příčinou alergií, ekzémů a dalších onemocnění počínaje častým banálním nachlazením.

Jak podpořit střeva zdravou stravou?

Pro zdraví střev je důležitá vyvážená strava s důrazem na příjem vlákniny. Z jídelníčku bychom měli vypustit vysoce průmyslově upravené potraviny a dávat přednost přirozeným potravinám ve vysoké kvalitě.

Důležité je maximálně omezit volné cukry (sladkosti a potraviny s přidaným cukrem). Každodenní přítomnost cukru v jídelníčku narušuje mimo jiné trávení a podporuje kvašení. Kvasinky, které se běžně vyskytují v trávicím traktu, se mohou přemnožit a způsobovat nadýmání, průjmy, zácpy a další zdravotní komplikace.

Vláknina a střevní mikrobiom

Strava bohatá na vlákninu je klíčem ke zdravému mikrobiomu

Omezte lepek

I zdravým lidem (nejen alergickým na lepek) prospěje snížit příjem lepku, a to hlavně redukcí potravin z bílé mouky. Tato mouka je zbavena podstatných ingrediencí nutných pro dokonalé trávení živin v ní obsažených – obsahuje pouze škroby a lepek. Trávení je na rozdíl od celozrnných výrobků velmi rychlé. Nedostatečně natrávený lepek pokračuje do střeva, kde vytváří lepkavý šlem, který brání správné peristaltice (pohybu) střev a vstřebávání živin střevní stěnou.

Soustřeďte se na dostatek vlákniny ve stravě

Správnou funkci střev podpoříme dostatečnou konzumací celozrnných obilovin, luštěnin, oříšků, semínek, ovoce a zeleniny. Tyto potraviny jsou výborným zdrojem vlákniny – nestravitelných nebo jen částečně stravitelných polysacharidů.

Vláknina je potravou (prebiotikem) prospěšných střevních bakterií (probiotik), podporuje jejich rozmnožování a růst. Dále zahušťuje obsah střev a zrychluje jejich peristaltiku, tím pádem podporuje správné vyprazdňování (frekvence, prevence průjmu a zácpy) a navíc mechanicky střeva detoxikuje. Denně bychom měli sníst asi 30–45 g vlákniny.

Zařaďte tzv. živé jídlo

Každý den je vhodné si dopřát nějaké „živé jídlo“, mám na mysli přírodně kvašené potraviny – kvašenou zeleninu (pickles), kváskový chléb, kvalitní bílý jogurt nebo fermentované sójové produkty (tempeh, miso pasta, kvalitní sójová omáčka). Tyto potraviny obsahují bakterie mléčného kvašení – přírodní probiotika.

Pozor na stres a alkohol

Velkým nepřítelem pro naše střeva je také stres. Při dlouhodobém chronickém stresu je trvale sníženo prokrvování střev a vylučování trávicích šťáv se všemi negativními zdravotními důsledky.

A konečně je třeba šetřit alkoholem, dopřávat si ho jen příležitostně, pivo a kvalitní víno je jistě lepší volbou než tvrdý alkohol. Alkohol je jedním z rizik u nás velmi rozšířeného karcinomu tlustého střeva.

Antibiotika a střevní mikrobiom

Antibiotika mají velmi nepříznivý vliv na střevní mikrobiom

Antibiotika a přehnaná hygiena

Antibiotická léčba je vždy velkým zásahem do rovnováhy střevního mikrobiomu. Měla by být zahájena jen v nejnutnějších případech. Bohužel dnes všude slýcháme a čteme o tom, jak jsou antibiotika nadužívána, a to nejen při léčbě lidí, ale také v chovech domácích zvířat a ryb, odkud se dostávají do potravního řetězce. Výsledkem je vzrůstající rezistence bakterií vůči antibiotikům.

Každé jednotlivé použití antibiotik má za následek likvidaci zdravého střevního mikrobiomu. V průběhu a po ukončení antibiotické terapie je potřeba věnovat pozornost prebiotikům a probiotikům, a to jak těm přirozeným z potravy, tak uměle připraveným preparátům – lékům a potravinovým doplňkům (poraďte se o jejich kvalitě s lékařem).

Přirozené prostředí plné mikroorganismů

Pro získání co největšího počtu stimulů, které posílí naši imunitu při soužití s mikroorganismy, bychom měli co nejvíce času trávit v přírodě. Není od věci pěstovat doma květiny a dovolit dětem chovat nějakého domácího mazlíčka.

Také nemusíme chorobně dezinfikovat domácnost a vlastní těla antibakteriálními prostředky. I tady platí všeho s mírou, abychom prostředí kolem sebe nezbavili přirozené škály mikroorganismů, na které náš imunitní systém musí být zvyklý, aby obstál a nepodlehl alergiím a autoimunitním nemocem.

jídelníčekzdravá strava

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:
margit.cz

KOHOUT, Pavel. Interní klinika 3. LF UK a Thomayerova nemocnice Praha. Potraviny, nutraceutika a léky užívané k ovlivnění střevního mikrobiomu. Celostátní odborná konference „Léky, potraviny a naše zdraví“, IKEM Praha, 17. října 2018.

Autor: Renata Davidová

Renata Davidová
Nezávislá certifikovaná výživová poradkyně se soukromou praxí. Články autorky vycházejí z jejích vlastních zkušeností a odborných znalostí. www.empiria-vyzivove-poradenstvi.cz




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít