Proč je běhání v zimě pro tělo prospěšné a jaká jsou úskalí?

Zimní cesta běh

Jakmile nastane sychravé a chladné počasí, nikomu se nechce chodit ven, pokud to není nezbytně nutné, natož pak v zimě začít běhat. Přitom je zimní období pro běh nejideálnější, a to hned z několika důvodů, které si představíme v následujícím článku. Běh v zimě s sebou ale samozřejmě nese několik specifik a odlišností, na které je třeba se připravit. Přesto však výhody běhání v zimě převažují a není třeba se ho bát.



Proč je výhodné běhat právě v zimě?

Hlavní výhodou běhu v zimě je to, že se tolik nepotíte. Samozřejmě záleží na tempu, zvoleném oblečení a jeho prodyšnosti, avšak vždycky se budete cítit komfortněji než při běhu v létě a teplotě vyšší než dvacet stupňů. V souvislosti s tím se také vyhnete nepříjemnému pocitu nedýchatelnosti, který často v parném letním období nastává. Vlhký vzduch o teplotách okolo nuly se totiž dýchá mnohem snáze a příjemněji než horký vzduch prosycený zvířeným prachem a pyly.

Zároveň povzbudíte svůj imunitní systém, vybudujete si fyzičku a nastartujete svoji otužilost. Díky tomu vás jen tak žádná chřipka neskolí. Pravidelný běh na čerstvém vzduchu také můžete vyměnit, alespoň přes zimní období, za cvičení ve fitku, kde byste si beztak s ostatními akorát vyměňovali bacily.

Na běh v zimě je třeba se pečlivě připravit

Běhat lze prakticky při jakékoliv venkovní teplotě, vždycky je ale třeba myslet na správnou běžeckou výbavu, která vás udrží v teple a zároveň vám v ní nebude příliš horko. Nenechte se však zmást výhledem z okna, který prozrazuje, že bude venku příšerná zima, a raději počítejte s tím, že se po dvaceti minutách běhu zahřejete. Příliš mnoho oblečení totiž způsobuje nadměrné pocení, prochladnutí a následně zvyšuje riziko nachlazení.

Ne nadarmo se říká, že není špatné počasí, jen špatně oblečený běžec. Proto se vždycky oblékněte tak, aby vám po odchodu z domova bylo jen mírně chladno.

Zimní běh v terénu

Není špatného počasí, jen špatně oblečeného běžce, v zimě toto platí dvojnásob.

Hlavní zásadou v oblékání na běh je oblečení vrstvit. Vždy je totiž výhodnější mít na sobě více tenkých vrstev než dvě tlusté a neprodyšné. První vrstva by měla být z funkčního materiálu, který odvádí pot od těla. Vhodná jsou funkční trička s dlouhým rukávem nebo rolák. Za první vrstvu se samozřejmě nepočítá spodní prádlo. Volba druhé vrstvy závisí na venkovní teplotě. Pokud není příliš velká zima, vystačíte si s druhým tričkem, avšak jestliže teplota klesne pod nulu, zvolte raději zateplenou mikinu. Třetí vrstvu tvoří lehká běžecká bunda.

Nezapomeňte na teplé rukavice a ponožky, čepici a kuklu nebo tunel, který vám poslouží k předehřívání vzduchu a zároveň ochrání krk a šíji, což je místo, odkud odchází z těla nejvíce tepla.

Předejděte nevýhodám běhání v zimě a nenechte se ničím omezovat

I běhání v zimě má svá úskalí, avšak lze jim snadno předejít, pokud se připravíte na to, co vás čeká. V první řadě je třeba počítat s tím, že jak to tak bývá, v zimě se dříve stmívá, a tak vaše obvyklá běžecká trasa již nemusí být v zimě pro běh úplně ideální. Pokud jste tedy zvyklí běhat v odpoledních hodinách, zkuste si najít trasu náhradní s dostatečným pouličním osvětlením, anebo si alespoň pořiďte čelovku.

Také myslete na to, že vaše oblečení by mělo mít ochranné reflexní prvky, zvláště pokud se budete pohybovat v místech snížené viditelnosti.

Běžecké boty v zimě

S botami na běhání to v zimě občas není úplně snadné…

A jak je to s botami?

Pokud máte pouze jedny klasické běžecké boty s hladkou podrážkou na celý rok, je nutné dávat si obzvlášť velký pozor na náledí. Zároveň je vhodné vyhnout se zpevněným neudržovaným cestám – boty se snadno promočí a riziko nachlazení opět roste.

Pokud však chcete i v zimě běhat v terénu, řešením jsou krosovky, které však zase nejsou vhodné na silnice a chodníky. Řešením jsou v tomto případě univerzální boty kombinující výhody obojího.

Zahřátí před vyběhnutím

Pokud s běháním začínáte a chcete se do tréninku pustit právě v zimě, tak nezapomeňte své tělo na zátěž předem připravit. Váš organismus totiž pravděpodobně nebude na podmínky běhu v zimě připravený, a tak si zaslouží zahřátí v podobě pořádného dynamického strečinku, a to ideálně ještě v teple domova.

běháníhubnutíkardio cvičení

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:
bezeckaskola.cz

TVRZNÍK, Aleš a David GERYCH. Velká kniha běhání. Praha: Grada, 2014. Sport extra. ISBN 978-80-247-4872-6.




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít