Poznejte parkour a free running

Parkour trénink

Mnoho mužů, ale i žen parkour přitahuje, a to často ani pořádně neví, o co jde. Kdo by to nechtěl umět – vyskočit, přeskočit a vyšplhat téměř kamkoliv a kdykoliv. Každý, kdo poprvé vidí ty lidi skákající z jedné střechy na druhou, chce být, určitě alespoň na chvíli, jako oni.



Podstatou parkouru je pouze za pomoci svého těla a prostředí kolem překonávat překážky a přemístit se tak z bodu A do bodu B. Také stojí za zmínku, že byste měli překážky zdolávat bezpečně. V parkouru záleží na kreativitě – musíte se na prostředí a objekty kolem sebe podívat jinak a přijít na způsob, jak zdolat překážku, kterou zrovna máte před sebou.

Parkour je sportovní disciplína, která vznikla na základě vojenského výcviku (konkrétně překážkového běhu) ve Francii. Zakladatelem je David Belle, který se inspiroval tréninkem a učením svého otce a poté založil tuto novou disciplínu. Parkour se však začal značně rozšiřovat až v posledních 10 letech, především ho proslavil film Okrsek 13, ve kterém hraje sám David Belle.

Rozdíl mezi parkourem a free runningem

Na první pohled mezi parkourem a free runningem pravděpodobně nepoznáte rozdíl. Jak již bylo řečeno, v parkouru jde především o překonávání překážek, a to co nejjednodušeji a nejbezpečněji. Naopak ve free runningu o to tolik nejde – jde spíše o sebevyjádření. Proto se ve free runningu objevují i akrobatické a gymnastické cviky (zejména salta a přemety).

Na youtube jsou tedy videa většinou plná free runningu, a to mnohdy i ty, která mají v názvu parkour. Free running je zkrátka líbivější. Na druhou stranu parkour má i svou filozofickou stránku.

Filosofie parkouru

Filosofie parkouru je ve své podstatě založena na tom, že si lidé vezmou principy, které se při parkouru naučí, a řídí se podle nich  i v životě. Při parkouru se musí fyzicky i psychicky překonávat a poté je pro ně jednodušší vypořádat se s problémy v životě. Když pak čelí těžké životní situaci, berou jí pouze jako další překážku, kterou zvládnou rychle překonat. To činí parkour zajímavým nástrojem osobního rozvoje.

Co k tomu potřebujete?

Na parkouru a free runningu je skvělé, že na ně nepotřebujete žádné zvláštní vybavení. Úplně vám postačí běžecké boty (nejlépe s odpruženou podrážkou) a pohodlné, nijak neomezující oblečení.

Článek pokračuje po reklamě

Pokračování článku

Jak začít a kde trénovat?

Ze začátku budete nejspíš chtít hned vyrazit skákat po střechách. Měli byste se však postupně zdokonalovat a předcházet tak zraněním. Naučte se parakotoul, kterým zmírníte dopad. Pravidelně trénujte jednoduché skoky a lezení. Musíte se také samozřejmě dostat do formy. Parkour je tedy nutné spojit s pravidelným posilováním.

Jestliže se zajímáte spíše o free running, pak začněte s nácvikem akrobatických cviků v gymnastické tělocvičně (v případě, že máte tuto možnost).

Překážky najdete vždycky. Nejvíce jich objevíte ve městech, ale můžete je najít i v přírodě. Buďte kreativní!

kondicesporty

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:
wikipedia.org, artofmanliness.com




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahlásit chybu

Máme někde chybu?
Máme nové stránky, dej nám o ní prosím vědět



Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít