Kineziotaping: účinná metoda pro sportovce, která tiší bolest

Tejpování ramene

Kineziotaping se jako doplňková terapeutická metoda využívá především v rámci sportovní medicíny, neboť speciální nalepovací pásky dovedou svým účinkem hravě předčit i dlouho zažité medicínské techniky. Díky rychle se šířícím pozitivním ohlasům a snadné dostupnosti si pásky může doma nalepit každý, což představuje samozřejmě nespornou výhodu. Jedno velké plus však střídá menší mínus. Co se za touto moderní metodou skrývá a může tejpy lepit opravdu každý?



Pevný taping a kineziotaping

Za vznikem kineziotapingu, tak jak ho známe dnes, stojí japonský lékař a chiropraktik Kenzo Kase, který na počátku 70. let 20. století zjistil, že aplikací pružných pásek na kůži lze pozitivně ovlivnit sportovní výkon jedince a snížit riziko úrazovosti.

Nejprve pracoval s bílými pevnými páskami, jež se i dnes používají ve sportu z důvodu zpevnění zraněné či namáhané oblasti. Jenže problémem těchto fixních pásek je to, že omezují hybnost, krevní a mízní oběh, a tak se snažil vyvinout lepší alternativu. Kineziotapy mají strukturu velice blízkou lidské tkáni a oproti starší variantě pevných tapů neomezují jedince v běžných denních činnostech.

Tejping kolena

Tejping má několik podob a lze jej aplikovat na nejrůznější partie těla

Kinezio tejp vyvolává reflexní reakci a tím odstraňuje patologické změny

Kineziotaping (v počeštělé podobě tejpování) využívá základních neurofyziologických principů, které se aktivují správnou aplikací tejpu na postiženou oblast. Nalepený tejp nad průběhem svalu svým tahem vyvolává reflexní odpověď organismu, tím odbourává patologické změny a umožňuje pohybovému systému návrat k funkčnímu stavu.

Zjednodušeně si lze tento složitý děj představit tak, že nalepením pásky dochází k oslovení drobných receptorů v kůži, které jsou propojeny s nervovým systémem. Jeden děj vyvolá druhý a účinek se šíří prostřednictvím nervového systému jako vlna. Zvrásněním kůže a jejím lehkým nadzvednutím dochází ke zvýšení prokrvení, zmírnění otoku, uvolnění tlaku a zmírnění dráždění bolestivých tělísek.

Díky pestré škále účinků se kineziotaping využívá během akutních i chronických obtíží pohybového aparátu, a to v různých medicínských oborech. Ve sportovní medicíně slouží jako prevence, uvolňuje přetížené svaly, eliminuje známky zánětu, tiší bolest svalů po cvičení a pomáhá při doléčení, čímž zkracuje celkovou dobu hojení a umožňuje včasnou rehabilitaci.

K dosažení těchto účinků se dříve ve velké míře používaly různé bandáže a ortézy, avšak tejpy je předčily tím, že se skvěle přizpůsobí křivkám těla, lze je upravit na požadovanou velikost a na rozdíl od ortéz nebrání nosit sportovní obuv.

Kromě lékařů kineziotaping využívají také maséři k prodloužení účinků masáže, fyzioterapeuti k vyrovnání nesprávného držení těla či ke stabilizování uvolněných blokád.

Masáž krku

Taping používají maséři k prodloužení účinků masáží.

Není tejp jako tejp

Při přečtení tohoto nadpisu vás možná napadne, že jako téměř u všeho i u tejpů záleží na kvalitě. To samozřejmě ano, ale kromě toho je třeba vnímat i rozdíl mezi jednotlivými druhy kinezio tejpů. Existují totiž tejpy svalové, ligamentózní, korekční a lymfatické. Každý z nich se lepí speciálním způsobem a slouží k něčemu jinému. Například svalový tejp slouží primárně k uvolnění svalového napětí a lepí se bez natažení pásky v maximálním protažení svalu. Ligamentózní tejp má zase funkci stabilizovat jednotlivá vazivová spojení a lepí se tak, aby se vytvořil tah uprostřed pásky. Aplikace korekčního tejpu je jednodušší, má však nesmírný účinek, neboť se jím například koriguje nesprávné postavení končetin. Proto je vždy důležité si směr nalepení korekčního tejpu pečlivě rozmyslet. Lymfatický tejp zase uvolňuje lymfu a zlepšuje vstřebání otoku.

První aplikace pod dozorem odborníka

Z výše uvedeného vyplývá, že k aplikaci kinezio tejpu jsou potřebné znalosti anatomie. Pokud se tedy pro kineziotaping rozhodnete, doporučujeme před první aplikací navštívit odborníka, který rozhodne o druhu tejpu a způsobu tejpingu. Zároveň vám techniku lepení předvede a naučí tak, abyste byli schopni si sami doma tejp nalepit.

fitness vybavenízdraví

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:

KOBROVÁ, Jitka a Robert VÁLKA. Terapeutické využití kinesio tapu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4294-6.

DOLEŽALOVÁ, Radka a Tomáš PĚTIVLAS. Kinesiotaping pro sportovce: sportujeme bez bolesti. Praha: Grada, 2011. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-3636-5.




Diskuse k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít