Jak a co pít při cvičení

Pití cvičení

Při cvičení a sportu je velice důležité pít. Běžně se doporučuje vypít kolem 2 litrů vody denně, ale to však pro dny, ve kterých cvičíte, neplatí. Je to samozřejmě způsobeno pocením. Udržovat si dostatečně hydratované tělo není obtížné, ale je třeba tomu věnovat alespoň trochu pozornosti.



Jak tedy pít, abyste se vyhnuli dehydrataci?

30 – 60 minut před samotným cvičením je vhodné vypít sklenici vody. Během cvičení pak je nejlepší pít pravidelně přibližně každých 10 minut pouze po několika doušcích. Po cvičení se již můžete napít podle potřeby tak, abyste doplnili všechny potřebné tekutiny.

Co pít při hubnutí?

Není vhodné pít slazené nápoje, protože obsahují rychle vstřebatelné cukry (monosacharidy), kterým byste se měli při hubnutí vyhýbat. Vítězí tedy rozhodně neslazené nápoje, nejlépe čistá voda.

Slazené nápoje se hodí spíše pro nabírání svalové hmoty, ale s mírou a spíše k doplnění energie po cvičení.

A co nápoje s umělými sladidly?

Výhodou těchto nápojů je, že nemají téměř žádné kalorie. Lidé tak mají kontrolu nad svou váhou, a proto nakupují nejen nápoje, ale i potraviny s umělými sladidly. Umělá sladidla jsou však vyrobena v laboratořích z různých chemikálií a nejsou tedy přirozenou součástí lidské stravy. Dodnes se stále vedou spory o jejich vlivu na lidské zdraví.

Pití vody při cvičení

Perlivá nebo neperlivá voda?

Na toto téma bylo provedeno mnoho studií, ale nebyl zjištěn žádný podstatný rozdíl ve vlivu na zdraví. Při a hlavně po cvičení však potřebujete doplnit tekutiny v těle, a proto je lepší pít neperlivou vodu. Z perlivé vody budete totiž rychleji napití a pravděpodobně nedoplníte dostatek tekutin.

Energetické nápoje

Jsou to vlastně slazené nápoje, do kterých jsou přidány další látky na zvyšování fyzického výkonu a pozornosti (hlavně kofein a taurin). Stejně jako u slazených nápojů je tedy lepší se jim při hubnutí vyhnout.

A co mléko?

Mléko je spíše potravina než pití (rychleji nasytí, než uhasí žízeň). Jedna americká studie zjistila, že konzumace mléka po cvičení vede ke zvýšenému růstu svalové hmoty a úbytku tělesného tuku. Oproti běžným nápojům navíc mléko obsahuje bílkoviny (přes 3 gramy na 100 mililitrů), vápník a řadu vitamínů.

hubnutízdraví

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům

Zdroje:
shapesense.com, ehow.com




Diskuse k článku

  1. Michal
    27. 5. 2015 18:35

    Dobrý den,
    takže nejlepší je pít mléko po cvičení pokud chci zhubnout břicho? Jaké mléko stačí obyčejné polotučné nebo se bavíme o mléku rýžovém atd?

    Děkuji za odpověď

    • Jan Kuděj
      27. 5. 2015 22:23

      Ahoj Michale,
      nejlepší možností je neperlivá voda. To mléko ber spíše jako takovou možnost na zpestření. Určitě ale mléko neuškodí a jeho milovníci se ho tak při hubnutí nemusí vzdávat.

      V článku je mlékem myšleno mléko obyčejné. Při hubnutí je pak ještě vhodnější jeho nízkotučná varianta, v které je jednoduše nižší počet kalorií.

  2. Hanka
    12. 10. 2015 14:17

    Ahoj, mohu pít po cvičení nebo i během cvičení vodu s citronem? Nebo je lepší pouze voda? ..

    • Jan Kuděj
      12. 10. 2015 17:01

      Ahoj Hanko,
      můžeš pít i vodu s citrónem. Nemělo by to mít žádný negativní vliv. :)

  3. Martin
    2. 9. 2016 10:09

    Zdravím. S kamarádem chceme začit cvičit. 1-2 týdně. Hrajem basket. Chtěl bych i něco zhubnout. 18 let, 193cm,88kg. Řešíme jestli ma cenu pít protein nebo nějaké sportovní pití. Nevíme kdy se to má pít atd. Byl bych moc rád kdyby jste mi to vysvětlil a já když chci zhubnout jak mám pustupovat při cvičení. Abych nepil protein a přibíral bych po tom.Děkuju moc

    • Jan Kuděj
      2. 9. 2016 14:18

      Ahoj Martine,
      protein se pije většinou hodinu po cvičení. Na hubnutí to rozhodně není nutnost, ale občas se může hodit, při hubnutí je totiž důležité přijímat dostatek bílkovin, jinak kromě tuku začnou rychle ubývat i svaly. Protein je nejjednodušší způsob, jak do sebe chybějící bílkoviny dostat.

  4. Radek
    18. 12. 2017 08:59

    Dobrý den.Co bych měl pít v prubehu cvičení.Naky iontovy nápoj?

    • Jan Kuděj
      19. 12. 2017 15:21

      Zdravím Radku,
      iontový nápoj považuji za doplněk vhodný spíše pro vrcholové sportovce. Drtivé většině lidí naprosto stačí neperlivá voda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít