Paleo dieta – Jezte jako jeskynní lidé

Hlavní myšlenka této diety je jednoduchá – jezte jako jeskynní lidé v pravěku a shoďte tak přebytečná kila. Paleo dieta začala být velice oblíbená po roce 2010, kdy vyšla stejnojmenná kniha Dr. Lorana Cordaina. Může ale tento přístup fungovat?

Na čem je paleo dieta založena?

Dieta se opírá o tvrzení, že se naše genetická informace od doby kamenné změnila jen minimálně, a proto jsme stále uzpůsobeni na stejnou stravu jako v té době.

Ve své podstatě je paleo dieta založena na vysokém příjmu bílkovin a vlákniny. Radikálně je pak omezen příjem sacharidů. A protože naši předci byli lovci a sběrači, základem paleolitické stravy je hlavně maso, ryby, ovoce, zelenina a potraviny bohaté na zdravé tuky.

Při dodržování této diety také nemůžete jíst žádným způsobem zpracované potraviny. To proto, že lidé v době kamenné ještě nebyli zemědělci a nepěstovaly se tak ani žádné plodiny. Rovnou se tedy můžete rozloučit se všemi potravinami vyrobenými z mouky a dokonce i s mléčnými produkty.

Seznam povolených potravin

  • Jakékoliv maso
  • Ryby
  • Zelenina (kromě brambor a luštěnin)
  • Ovoce
  • Ořechy
  • Semínka
  • Vajíčka
  • Oleje (olivový, kokosový…)

Seznam nevhodných potravin

  • Mléčné produkty (mléko, sýry, máslo…)
  • Veškeré pečivo
  • Většina uzenin (párky, salám)
  • Sladkosti
  • Chipsy a ostatní slané snacky
  • Sůl
  • Sladké nápoje

Trochu kritiky

Celá tato dieta však stojí na předpokladu, že lidé se v době kamenné stravovali správně. To však nemusí být vůbec pravda. Proč? Především proto, že průměrná délka života v tu dobu byla oproti dnešnívelmi nízká – kolem 30 let. (V reakci na komentář čtenáře Davida tento fakt uznáváme jako zavádějící. Průměrnou délku života statisticky snižovala vysoká úmrtnost dětí.[1])

Pokud se rozhodnete pro paleo dietu, budete nejspíš pravidelně překračovat denní doporučený příjem cholesterolu. Spořádáte totiž větší množství masa a vajec, než je běžné. Vynecháním pečiva a mléčných produktů navíc přijdete o zdroj některých důležitých živin.

Paleolitická strava je také spojena s vyššími výdaji. Jak je totiž známo, čerstvé, nezpracované potraviny a maso v obchodech nepatří mezi ty nejlevnější potraviny.

Výhody paleo diety

Abych nebyl pouze kritický, tak tady jsou i některé výhody této „staronové“ diety.

Jídelníček inspirovaný paleo dietou je lepší než jídelníček dnešního průměrného člověka zejména díky tomu, že se neskládá z průmyslově zpracovaných potravin. Ty jsou zpravidla plné přidaných cukrů nebo i trans tuků.

Díky tomu, že přílohou k masu nebo rybě vám bude pouze zelenina, je tato dieta také vhodná na hubnutí. Vyhnete se totiž mnoha sacharidům, které tvoří velkou část energetického příjmu v dnešním průměrném jídelníčku. Navíc díky velkému množství zeleniny budete mít vždy dostatečný příjem vlákniny.

Paleolitická dieta má jako mnoho dalších diet své pozitiva i negativa. Měli byste posoudit, jaké prvky se v těchto dietách často opakují, vzít si z nich to nejlepší a z toho pak vycházet při tvorbě vlastního „jídelníčku na míru“.

TIP: Paleo recepty naleznete na www.paleorecepty.cz.

květákové mini pizzy

Banner shybyCZ
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

8 Komentáře

  • Robert

    20. 3. 2014 ve 11:54

    Odpověd

    Má to něco do sebe… Steaky a hamburgry, poradna davka proteinu do svalu ;)

  • David

    25. 3. 2014 ve 08:37

    Odpověd

    S dovolením uvedu na pravou míru některé nepřesnosti v článku:

    1) Průměrná délka života byla od mladého paleolitu 33 let a až na výjimky se snižovala až do první poloviny 20. století, kdy byla průměrná délka života 31 let. Na vině je vysoká dětská úmrtnost, která sráží průměr až o polovinu. Tu se podařilo v mnoha částech světa dostat pod kontrolu až po druhé světové válce a to díky lepší dostupnosti vody, lepší hygieně a rozšíření očkování, čímž se snížila četnost průjmových onemocnění. Pokud se dítě v paleolitu dožilo 15 let, průměrná délka života pak byla 54 let, což s ohledem na absenci nemocnic, léků a dnešních lékařských vědomostí není vůbec málo.

    2) Tělo vyrobí 3-10× více cholesterolu, než přijmete ve stravě v závislosti na jejím složení. Čím více cukru sníte, tím více tělo vyrobí cholesterolu.

    3) S ohledem na složení stravy (cca 50% tuku, 40% bílkovin, 10% sacharidů) bývá člověk sytý poměrně dlouho, takže nemá potřebu jíst každé dvě hodiny. Konkrétně já osobně sním dvě hlavní jídla denně a menší svačinu ve formě porce ovoce, zeleniny nebo ořechů. Záleží na stupni tělesné aktivity, která v mém případě není nijak závratná. Tím chci říci, že tato strava nemusí být nutně dražší. Konzumujete sice dražší potraviny, ale méně často, než běžnou stravu.

    4) Paleo není dieta, ale životní styl ;)

    • Lukáš Jirsa
      Lukáš Jirsa

      26. 3. 2014 ve 13:52

      Odpověd

      Děkujeme za podnětný komentář. Údaj s průměrnou délkou života jsem v článku upravil. :)
      Zjevně máte s touto dietou dlouhodobou osobní zkušenost, pokud byste měl zájem, můžeme je publikovat i jako samostatný článek, nebo rozhovor. Přínos pro čtenáře by byl jistě výrazný. :)

      • David

        1. 4. 2014 ve 12:03

        Odpověd

        Pokud máte zájem, rád se se čtenáři o svou osobní zkušenost podělím, případně mohu pomoci oslovit další strávníky, kteří mají dlouholeté zkušenosti :)

  • Daniel

    26. 11. 2014 ve 18:55

    Odpověd

    Pěkný článek a mohu souhlasit, že Paleo dieta je skvělá věc alespoň dle mé vlastní zkušenosti. Ale i přesto si myslím, že každý jsme jiný a reagujeme na věci rozdílným způsobem a Paleo, raw food / syrová strava nebo jiná dieta není výjimka. V oblasti diet by se nemělo vytvořit nějaké dogma o tom, která dieta je lepší nebo horší, protože u každého to funguje jinak. Ovšem z mé vlastní zkušenosti syrová strava / raw food u mě funguje naprosto perfektně, když to srovnám s konvenční dietou nebo Paleo dietou. Všechna má alergie, zažívací / střevní problémy včetně zánětu střeva vymizely i přes to, že doktoři tvrdili, že budu prášky brát do konce života. Syrová strava je úžasná, ale na druhou stranu je třeba brát v potaz i určitá negativa (například u Palea si myslím, že se konzumuje až příliš moc masa) a u syrové stravy dle mého názoru nejvíce podceňovaný příjem kalorií a nutričních hodnot. V článku níže je to popsané víc do detailu ;-) http://www.rawmanrawoman.com/05-5-negativ-raw-food-diety.html

  • Tomas

    6. 2. 2015 ve 21:36

    Odpověd

    Ahoj, s paleo dietou mám velmi pozitivní zkušenosti a rozhodl jsem se s nimi podělit na svém webu. Nechci si tady dělat reklamu, ale možná by čtenáře mohl zajímat aktualizovaný seznam blogů, které jsem vytvořil na stránce http://paleorecepty.cz/paleo-blogy/ tak snad se bude někomu hodit.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít