Elektrokola se těší obrovské oblibě a okruh jejich milovníků se rozšiřuje každý den. Jsou ovšem určité aspekty elektrokol, které jsou opředeny mnoha mýty a váha elektrického kola je rozhodně jedním z nich. Váha elektrokol je mnohdy také faktorem, který zákazníky od koupě elektrokola odrazuje a je častým předmětem jejich dotazů. Dnes se proto společně podíváme, kolik váží elektrokolo a jeho komponenty, které z něj dělají zázrak, který si zamilujete i vy, ať už si vyberete Crussis, Haibike nebo Apache.
Jak vlastně funguje elektrokolo?
Elektrokolo je mnohdy na první pohled takřka nerozeznatelné od klasického kola a mazání právě těchto rozdílů patří mezi hlavní úkoly výrobců elektrokol. Ta se odlišují samozřejmě svým skvělým balíčkem v podobě elektromotoru, baterie a vlastní řídící jednotky, které společně vytvářejí podmínky pro zábavnou jízdu na kole, která bude jen tak náročná, jak si vy sami budete přát. Na elektrokole musíte stále šlapat, nejde o žádný moped nebo motorku, která by za vás jela. Ovšem elektrokolo dokáže snímat, jak šlapete a pomocí několika úrovní výpomoci vám posílá do pedálů přesně takové množství energie, abyste i v tom největším a nejprudším kopci měli pocit, že jedete po rovince. Výpomoc se dá ale také zcela vypnout pro případ, že chcete šetřit baterii nebo zlepšit fyzickou kondici.
O kolik je elektrokolo těžší než klasické kolo?
Takže jak je to vlastně s váhou elektrokola? Z logiky věci bude vážit víc než klasické jízdní kolo, protože obsahuje komponenty, které na tom klasickém nenajdete. Tedy baterii a elektromotor. Váhu elektrokola i klasického jízdního kola však určuje provedení rámu a to, z jakého materiálu je vyroben. Všeobecně se dá říct, že elektrokolo váží asi dvojnásobek váhy klasického kola. To se bude pohybovat někde mezi 10 – 15 kg a váha elektrokola potom okolo 22 až 24 kg. V souvislosti s vahou jezdce jde o poměrně zanedbatelný rozdíl, který nebude mít nikterak vliv na jízdu jako takovou, ale poznáte ho rozhodně při manipulaci s kolem. Pokud tedy toužíte po lehčím elektrokolu, zaměřte se na rám a materiál, ze kterého je vyrobený. Zde také platí, že čím lehčí elektrokolo, tím vyšší pořizovací cena.
Co všechno ovlivňuje váhu elektrokola?
Pokud váhu primárně ovlivňuje stavba rámu, u elektrokola k tomu musíme připočíst ještě váhu dalších komponentů, které na něm můžeme najít a které samozřejmě také něco váží. V případě baterie hraje kromě její samotné váhy také její umístění na elektrokole. Pokud si pořizujete elektrokolo s vestavěnou baterii v rámu, musíte počítat s tím, že rám bude těžší, než kdybyste si pořídili model, který má baterii na rámové trubce. Je to z toho důvodu, že výrobci musí prostor pod baterií řádně vyztužit a ochránit ji tak před otřesy při jízdě, aby v rámu během jízdy nelítala. Váha samotné baterie se bude pohybovat v rozmezí od 2 kg do 5 kg podle toho, jak velkou kapacitu má. V případě motorů se bude váha také lišit podle typu a provedení, všeobecně to ovšem bude zhruba 2 – 3 kg. Celková váha elektrokola bude často dána také ostatním cyklistickým příslušenstvím. Je potřeba do váhy započítat věci jako jsou blatníky, světla, nosiče, zámky, stojánky atd. Může se zdát, že jde o maličkosti, ovšem ty dokáží ve výsledku přičíst k celkové váze pár kilogramů navíc a pokud je vaším cílem váhu snížit, je potřeba na tyto maličkosti myslet.
Diskuse k článku