Vitariánství: Živá strava z přírodních zdrojů

Vitariánství
Spolupráce

Vitariánství patří mezi další moderní trendy v oblasti úpravy jídelníčku. Spočívá v přechodu na živou stravu. Ve své podstatě se nejedná jen o dietu, ale o životní styl, který stojí za to znát. Co je to živá strava? Jaké výhody (ale i nástrahy) přechod na živou stravu nabízí? Vše si detailně rozebereme v dnešním článku.

Co je to živá strava, vhodné potraviny

Živá strava spočívá v konzumaci potravin v jejich přirozené – přírodní – podobě. Dominantní část jídelníčku tak tvoří ovoce a zelenina, ořechy a semínka, obiloviny, řasy, či luštěniny. Zjednodušeně tedy můžeme říct, že v jídelníčku vitariána by se nemělo nacházet nic, co by nemohl získat z čistě přírodních zdrojů.

Živá neznamená nezbytně zcela syrová

Živá strava je někdy také označována jako syrová (což pochází z anglického raw food). Ne všechny potraviny ale musí být syrové. Například ořechy či luštěniny naopak vyžadují úpravu v podobě namočení do studené vody, naklíčení.

Stejně tak je možné stravu tepelně upravovat – maximální povolené zahřátí má však své omezení na 45°C. Vyšší teploty již jídlo znehodnocují a připravují jej o žádané přírodní látky – jednoduché trávicí enzymy a vitamíny.

Důsledky přechodu na živou stravu pocítíte radikálně

S přechodem na živou stravu neměníte pouze svůj jídelníček, ale kompletní životní styl. Měníte vztah ke svému tělu, uvažování při nakupování, konzumaci, ale i ke svému okolí. Určitou daní životní změny budou nedůvěřivé reakce okolí včetně vašich nejbližších. Sami musíte prokázat, že zvolené „cestě“, jíž takto razantní dieta bezesporu je, bezmezně věříte.

Největší výhodou jsou pozitivní zdravotní účinky

Pokud ale vydržíte, dočkáte se příjemnějších důsledků. Ty jsou zejména zdravotní. Díky tomu, že v živé stravě konzumujete přírodní antioxidanty, se vaše tělo začne velmi rychle očišťovat a zbavovat starých „nánosů“ chemie z běžných potravin.

Stabilní váha

Spolu s očistou přijde také stabilizace hmotnosti. Obézní jedinci začnou velmi rychle ubývat na váze, dostavit se krátce může i mírná podvýživa (při které se opět ozvou vaši známí se svými obavami), kterou ale obvykle opět následuje drobné nabírání váhy a stabilizace kolem ideální hmotnosti. Stále samozřejmě platí, že byste si měli hlídat energetický příjem – je rozdíl vypadat krátkodobě podvyživeně a být skutečně podvyživen vinou nedostatečných příjmů důležitých látek.

Pevné zdraví: Dejte sbohem doktorům

Díky antioxidantům můžete zapomenout na vleklé zimní rýmy, chřipky a nachlazení. Nejen to, živá dieta minimalizuje riziko rakoviny, srdečních problémů, zánětů a dalších.

Kontrola nad tělem

Vitariáni říkají, že se naučili poslouchat své tělo. Mnohem lépe vnímají chutě, vůně, bystřejší jsou všechny smysly.

Po delší době nastává zlepšení i v oblasti fyzických výkonů a obecně fyzické pohody. Pryč jsou dlouhodobé únavy. Jednoduchá strava dává tělu při spánku prostor k dokonalé regeneraci a péči o sebe samotné.

Vitariánství zjevně nebude vhodné pro kulturisty a pro jedince, kteří chtějí rychle nabrat svalovou hmotu. Může se ale jednat o skvělý prostředek k zdravému životnímu stylu ve spojení s duchovnem, jógou, relaxací, ale třeba také běháním. Jedná se o směr velmi odlišný od dnešních hektických dnů plných práce a celodenních stresů – a stojí za to jej minimálně vyzkoušet!

dietyzdravá strava

Líbí se Ti tento článek? Doporuč jej svým přátelům




Bez cookies to nezvládneme. Více

Do Tvého počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo Ti usnadnit používání některých služeb webu (třeba košík, který si pamatuje tvoje zboží i po opuštění webu). Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Tě, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíš. Po stisknutí tlačítka „Chápu“ Tě následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít