Způsoby jak posilovat břicho

O břišním svalstvu už jsme několik článků napsali. Stále je však potřeba bourat některé mýty, a proto jsme se zaměřili na způsoby, jakými lze břišní svaly posilovat. Dále v článku vám je představíme a rozebereme jejich základní principy.

V zásadě existuje 5 způsobů, jak můžeme posilovat břicho, přičemž první tři jsou základní a poslední dva doplňují a rozšiřují možnosti těch základních.

Břišní svaly tedy můžeme posilovat těmito způsoby: vleže, ve visu, ve vzporu a také s balančními pomůckami či s kladkou.

1. Vleže

Základní způsob posilování břicha, který je všem dobře známý. Bohužel však klíčové chyby už tak známé nejsou – například plno lidí stále cvičí sed lehy. Tento cvik, pokud navíc ještě máte zapřené nohy např. o žebřiny nebo vám je někdo fixuje, úplně postrádá smysl, co se rozvoje břišních svalů týče. Místo břišního svalstva jsou totiž zatěžovány ohybače kyčlí. Více se o tom dočtete v článku Svaly kyčelního kloubu.

Efektivním a zcela jednoduchým cvikem vleže jsou tedy zkracovačky, při kterých posilujete především horní část přímého svalu břišního. Při šikmých zkracovačkách se však zapojují také šikmé břišní svaly a při obrácených zkracovačkách zase spodní část přímého svalu břišního.

Dobrých cviků na břišní svaly vleže samozřejmě existuje více. Pracují při nich však pouze povrchové břišní svaly a nezapojují se svaly hlubokého stabilizačního systému páteře, což je jeden z hlavních důvodů, proč je vhodné kombinovat posilování břicha vleže s dalšími způsoby.

2. Ve visu na hrazdě nebo na kruzích

Ve visu lze posilovat hlavně spodní část přímého svalu břišního a při některých cvicích také šikmé břišní svaly. Zejména u cviků ve visu je dobré mít na paměti, že nohy pro posilování břicha představují pouhou zátěž a jejich pohyb není až tak důležitý. Důležitý je pohyb pánve (přesněji podsazení pánve).

Pokud tedy budeme pouze zvedat nohy a nebude docházet k žádnému pohybu pánve, opět místo břicha budeme posilovat spíše ohybače kyčlí.

3. Ve vzporu (plank)

Třetí možností je posilování břišního svalstva ve vzporu. Kombinací několika cviků z této skupiny je možné posilovat celý střed těla, to znamená jak povrchové, tak hluboké břišní svalstvo.  Základním cvikem v této skupině je plank (prkno).

Tento způsob rozhodně doporučujeme. Nemusí však být vhodný pro každého – ve vzporu je totiž extrémně důležité, aby záda byla rovná. Pokud tedy nedokážete v této pozici vydržet s rovnými zády nebo trpíte bolestmi zad, tomuto způsobu se raději vyhněte.

4. S balančními pomůckami

Cvičení s balančními pomůckami je synonymem pro trénink stability. Jsou proto vhodné k posilování hlubokého stabilizačního systému. Hluboké svaly se tedy zapojují, ať už totiž děláme dřepy na bosu, kliky s nohama na gymnastickém míči nebo různé cviky se závěsným systémem TRX.

5. S kladkou či na stroji

Poslední způsob je v podstatě o využití možností dostupných v posilovnách. Jedná se o zkracovačky s kladkou či na stroji. Výhodou je zejména možnost využití vyšší zátěže, což umožňuje budovat větší objem břišních svalů. Stejně jako u klasických zkracovaček se však zapojuje pouze povrchové břišní svalstvo.

Více cviků na břicho naleznete v našem katalogu cviků.

Jaký způsob posilování břicha je podle Vás nejlepší? Kombinujete jich více mezi sebou? Dejte nám vědět v komentářích!

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít