Štíhlá obezita aneb skinny fat

Ptáte se, co je to štíhlá nebo také skrytá obezita? Pokud v oblečení vypadáte štíhle a fit, ale pod oblečením se skrývá poněkud nepříjemná realita, blahopřejeme vám, úspěšně jste se zařadili mezi lidi se štíhlou obezitou.

Řadíte se mezi skinny fat?

Níže jsou uvedeny hlavní příznaky syndromu skryté obezity. Pokud se ztotožňujete s dvěma a více výroky, dost pravděpodobně se mezi „obézní s normální hmotností“ buď řadíte, nebo k tomuto stavu zdárně směřujete.

  • Se cvičením jste se rozloučili při poslední hodině tělocviku ve škole.
  • Máte rádi sladké a další nezdravé potraviny a rozhodně si je nedokážete odpustit.
  • Často se vyhýbáte masu a dalším potravinám, které jsou plné bílkovin.
  • Máte v oblibě drastické diety.
  • Vaše váha se zdá být v pořádku, ale na těle stále zaznamenáváte povislé partie a celulitidu.

Jedná se o poměrně nový problém, který se objevil díky změnám běžného životního stylu, a to jak na straně fyzické aktivity, tak na straně jídelníčku. Problém se nejčastěji objevuje u lidí, kteří jsou přirozeně štíhlí (ektomorfové). Mezomorfové a endomorfové se stejným životním stylem totiž mívají spíše nadváhu, která je na první pohled znatelná. Mezomorf či endomorf však také může skončit s štíhlou obezitou, pokud například zvolí pro hubnutí či udržení váhy drastickou dietu.

Skrytá obezita a zdraví

Skinny fat rozhodně není označení zdravého člověka. Pokud jste skinny fat, podobně jako lidé s nadváhou či obezitou můžete mít zvýšený krevní tlak nebo vyšší hladinu cukru v krvi. Od člověka s nadváhou se tak štíhlí obézní často odlišují pouze vzhledem. Skrytá obezita je tak velmi zrádným problémem.

Příčiny štíhlé obezity

Příčinou štíhlé obezity je nepřirozený poměr tělesného tuku a svalů v těle. V těle je malé množství svalů a naopak větší množství tuku. Protože chybí svaly a jejich místo zabírá tuk, tak lidé v oblečení vypadají zdravě a celková hmotnost i hodnoty BMI zůstávají v normálu.

Konkrétní příčiny, které tento nepoměr způsobují:

1. Nevhodné rozložení makronutrientů

Hlavní příčinnou je špatné rozložení makronutrientů. Strava by měla být dostatečně bohatá především na bílkoviny, ale zároveň i na zdravé tuky. Jídelníček mnoha lidí (zejména potom žen), se však v dnešní době skládá z větší části ze sacharidů.

Dodržujte tedy dostatečný příjem bílkovin, denně by to měl být zhruba 1 g na 1 kilogram tělesné váhy. Bez těch svaly zkrátka mít nebudete. Nevyhýbejte se ani tukům, doporučujeme zhruba 0,5 g na 1 kilogram váhy denně.

2. Příliš mnoho cukrů, umělých sladidel a průmyslově zpracovaných potravin

Jednoduché sacharidy, umělá sladidla a obecně průmyslově zpracované potraviny (které často obsahují velké množství prvních dvou zmíněných látek), jsou další významnou příčinou tohoto problému. Cukry a sladidla nemají pro tělo téměř žádný přínos a rychle se přeměňují v tuky (cukry například mohou sloužit k rychlému doplnění energie po cvičení, ale to je vše).

K většímu množství svalů vám tedy rozhodně nic z výše uvedeného nepomůže, naopak tuky se tak nabírají velmi snadno.

3. Drastické diety

Další příčinou jsou drastické diety, při kterých se často setkáte s extrémním omezením kalorického příjmu. Při takových dietách však nemizí pouze tuk, ale také svalstvo. Svaly jsou přitom motorem metabolismu a tuk se proto lépe odbourává s nimi. Pokud se vám pomocí drastické diety povede zhubnout, v lepším případě skončíte jako skinny fat, v horším váhu naberete zpět s tím rozdílem, že budete mít ještě méně svalů než předtím.

Nesnažte se tedy zhubnout rychlostí blesku, postupně je to jistější a příjemnější.

4. Žádný pohyb či cvičení

Bez pohybu nebo cvičení nemáte šanci nabrat potřebné svaly a nastartovat tak metabolismus.

Pokud se nebudete hýbat a nebudete cvičit, nemůžete očekávat, že budete vypadat dobře. Přijměte toto jako fakt a postavte se tomu. S tím jak stárnete, váš metabolismus navíc zpomaluje a tělo cvičení potřebuje víc a víc. My se však od dětství naopak hýbeme čím dál tím méně.

Žena posiluje s těžkou váhou

5. Pouze kardio

Skrytou obezitou mohou trpět také lidé, kteří sice cvičí, ale dělají pouze kardio a vyhýbají se posilování s vlastní vahou nebo s činkami. Je to tím, že kardio cvičení příliš nepřispívá k růstu svalů, ale pouze k hubnutí. Je však nutno podotknout, že toto samo o sobě štíhlou obezitu nezpůsobí, ta se objevuje většinou až v kombinaci s některou z výše zmíněných příčin.

Řešení?

Poznali jste, že jste skinny fat? Nebojte se, rozhodně to není tak hrozné jako desítky kil nadváhy. Svůj stav můžete poměrně rychle napravit, následující kroky vám pomohou.

  • Začněte jíst vyváženou stravu bohatou na bílkoviny a tuky.
  • Omezte cukry, umělá sladidla a průmyslově zpracované potraviny.
  • Vyhněte se drastickým dietám, nepomohou vám. Tuku se zbavujte postupně.
  • Pravidelně cvičte a nevyhýbejte se ani posilování, svaly vám pomohou zbavit se tuku.

Zdroje: www.shape.com

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít