Průmyslově zpracované potraviny

Drtivá většina potravin, které konzumujeme, se řadí do skupiny průmyslově zpracovaných potravin. Jsou pro nás všechny tyto potraviny dobré či špatné? Jaký má na nás tato strava vliv?

Pro začátek je nutné si říci, co to vlastně průmyslově zpracované potraviny jsou. Potraviny mohou být zpracovány dvěma základními způsoby – mechanicky a chemicky. Asi je jasné, že mechanické zpracování samo o sobě nemá na nutriční hodnoty jídla žádný vliv. Umožňuje však jídlo snadno „vylepšit“ dalšími ingrediencemi. Zářným příkladem může být mleté maso, u kterého jen těžko poznáte, co v něm vlastně je.

S chemickým zpracováním je to pak ještě horší – z potravin tím mizí vitamíny a minerály a jsou nahrazovány konzervanty a dalšími látkami.

Pokud tedy potravinu nakrájíme či rozemeleme a dáme ji do sklenice, nejedná se o průmyslově zpracovanou potravinu. Tou se stává, až když je zpracována chemicky či obohacena o některé další pochybné ingredience.

Upravování původních potravin

Upravování a vylepšování je hlavním problémem průmyslově zpracovaných potravin. Tyto potraviny jsou zkrátka navrženy tak, aby nám chutnaly a abychom jich snědli co nejvíce a nikoliv proto, aby nás nasytily a dodaly nám potřebné živiny.

Přidané cukry, sůl…

Aby nám potraviny více chutnaly, je do nich přidáván zejména cukr a sůl. Přidané cukry znamenají jediné – více kalorií, které se velmi rychle mění na energii. Pokud pak tato energie není využita, ukládá se jako tuk. Jelikož je navíc proces přeměny velmi rychlý, cukr nás ani nenasytí, a tak jíme vesele dále.

Přidané cukry v nápojích. U potravin je to ale podobné…

Z přidané soli sice neztloustneme, ale její přebytek nám také vůbec neprospívá. Více o tom v článku Minerály a jejich význam pro člověka.

Smažení aneb přidejte tam ještě tuky!

Když není přidán cukr či sůl, tak naše chuťové pohárky ovlivňují tuky, které se do jídla nejčastěji dostanou prostřednictvím smažení. Tyto tuky jsou (stejně jako cukry) prázdnými kaloriemi a tělo je zkrátka nepotřebuje.

Nedostatek důležitých živin

Přidané tuky a cukry společně s jejich chemickou úpravou u potravin snižuje obsah důležitých makro i mikroživin na minimum – v jídle je pak nedostatek bílkovin, vitamínů, minerálů či vlákniny.

A výsledek? Jsme podvyživení a přitom tlustí.

Tělo nám nedokáže říct, kdy už máme dost.

Jsme na zpracovaném jídle závislí.

Máme silné výkyvy nálad.

Jsme z toho nemocní.

Co s tím?

Jednoduše se snažte jíst spíše původní, nezpracované potraviny, jako je např. maso, ryby, vejce, zelenina, ovoce, ořechy a semínka a pokuste se vyhýbat těm zpracovaným. Čtěte etikety a zjišťujte, co vlastní jíte.

Určitě to neznamená, že musíte přestat jíst veškeré zpracované potraviny – cílem by však mělo být jíst jich výrazně méně než těch nezpracovaných. V přiměřeném množství nám nijak neuškodí. Jak je ale popsáno výše, dát si jich pouze přiměřené množství, může být mnohdy dost náročné.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít