Pozor na transmastné kyseliny

Transmastné kyseliny (také trans tuky) jsou nenasycené tuky, které vznikají při hydrogenaci (ztužování) rostlinných tuků. Používání trans tuků se stalo populárním především díky jejich nízké ceně a pozitivnímu vlivu na chuť a trvanlivost potravin.

Dlouhou dobu se tyto tuky těšily popularitě. V 90. letech byl však zjištěn jejich negativní dopad na lidské zdraví – především zvyšování rizika vzniku srdečních chorob, cukrovky, rakoviny a dalších vážných onemocnění.[1]

Co transmastné kyseliny způsobují?

Zjistilo se, že trans tuky zvyšují hladinu cholesterolu LDL v krvi. Tomu se také přezdívá špatný cholesterol. Zároveň ale i snižuje hladinu cholesterolu HDL, který je naopak považován za dobrý cholesterol. To způsobuje narušení vzájemného poměru těchto dvou typů cholesterolů, což vede ke vzniku mnoha zdravotních problémů.

Doporučený denní příjem

Doporučený příjem trans mastných kyselin je stanoven na 1 % ze všech přijatých kalorií. V případě energetického příjmu 2000 kalorií denně jsou to zhruba 2 gramy transmastných kyselin na den.

Jaký by měl být váš maximální denní příjem trans tuků tedy přibližně zjistíte tak, že vydělíte váš doporučený denní příjem kalorií tisícem. Svůj doporučený denní příjem kalorií si můžete spočítat pomocí této kalkulačky.

Trans tuky v potravinách

Na rozdíl od jiných zemí v České republice zatím (únor 2014) bohužel není povinností uvádět mezi nutričními hodnotami na obalech množství trans tuků. Můžeme tak jen doufat, že se to brzy změní. Tato změna by totiž při nákupu ohromně pomohla ve výběru zdravějších potravin. Zároveň by to však mělo dopad i na výrobce potravin, kteří transmastné kyseliny do potravin přidávají. Ti by je pod nátlakem společnosti časem přestali používat.

Podobný proces se udál v USA, kde je povinné uvádět množství transmastných kyselin na etiketách již od roku 2006. Mnoho výrobců potravin tyto tuky skutečně používat přestalo. Mimochodem je postupně přestaly používat i fast foody. V současné době se dokonce v USA jedná o úplném zákazu trans tuků v potravinách.[2]

V jakých potravinách najdeme transmastné kyseliny?

Přirozeně se trans tuky nacházejí v mléčných produktech a dále v hovězím a v jehněčím mase. Jestliže to však s těmito potravinami nijak nepřeháníte, neměla by pro vás jejich konzumace představovat obzvlášť velké riziko.

Fritovaná jídla

Při hlubokém smažení (fritování) se zpravidla používají právě trans tuky. Mezi tyto jídla patří například hranolky a koblihy.  Proces hlubokého smažení byl velice oblíbený ve fast foodech, ty už od něj však raději začaly opouštět.

Další potraviny obsahující trans tuky

  • Snacky – Krekry, chipsy…
  • Sušenky
  • Margarín
  • Popcorn
  • Mražené polotovary

Chtěli byste toho o tucích vědět více? Přečtěte si článek Dobré a špatné tuky. Články o ostatních živinách najdete zde.

Banner shybyCZ
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít