Poznejte svaly na rukou: Svaly paže a předloktí

Svaly horních končetin – zejména potom bicepsy – patří v posilovnách k velmi často posilovaným svalovým skupinám. Svalů je však na rukou mnohem více, a proto je v tomto článku rozebereme podrobněji.

Svaly paže a předloktí společně se svaly ramenními a svaly ruky (dlaně) spadají do skupiny svalů horní končetiny. Protože se však zejména na předloktí a rukou nachází velké množství svalů, jejichž znalost není pro účely posilování až tak podstatná, soustředíme se v tomto článku pouze na větší svaly.

Svaly paže

Biceps – Dvojhlavý sval pažní (Musculus biceps brachii)

Biceps

Dvojhlavý sval pažní

Pravděpodobně nejznámější sval ze všech. Nachází se na přední straně paže a skládá se z 2 hlav – krátké a dlouhé. Má tendenci ke zkrácení, a je proto třeba ho pravidelně protahovat (zejména, pokud ho posilujeme).

Funkce: Provádí ohyb (flexi) v loketním kloubu, a to hlavně při supinaci (dlaň směrem nahoru). Díky tomu, že se upíná na lopatku, tak také částečně pomáhá při pohybech v rameni (při předpažení, připažení a upažení)

Začátek svalu: Dlouhá hlava začíná na lopatce (blízko ramenního kloubu) a krátká potom na zobcovitém výběžku lopatky (část lopatky vyčnívající vpřed).

Úpon svalu: Obě hlavy se spojují do jedné šlachy a upínají se na kost vřetenní

Základním cvikem na biceps je bicepsový zdvih, který lze provádět ve vícero variantách. Cviků na bicepsy bez činek, tedy s váhou vlastního těla, je velmi málo – jsou to hlavně různé varianty shybů, především shyby podhmatem.

Hluboký sval pažní (Musculus brachialis)

Hluboký sval pažní

Hluboký sval pažní

Méně známý sval, který je ukryt pod bicepsem. Jeho posilováním však lze dosáhnout podstatně mohutnějších paží – tento sval totiž paži rozšiřuje a navíc v podstatě vytlačuje biceps, který tak díky tomu působí jako větší.

Funkce: Ohyb v loketním kloubu při supinaci i pronaci (hřbet ruky směrem nahoru). Biceps se zapojuje především při supinaci. Z toho vyplývá, že větší sílu vyvinete, držíte-li činku podhmatem.

Začátek svalu: V polovině pažní kosti

Úpon svalu: Kost loketní

TIP: Skvělým cvikem na hluboký sval pažní je kladivový bicepsový zdvih nebo také bicepsový zdvih nadhmatem. Tyto cviky proto určitě doporučujeme zařadit do tréninkového plánu.

Hákový sval (Musculus coracobrachialis)

Hákový sval

Hákový sval

Menší ze svalů na přední straně paže, který se jako jediný nezapojuje při pohybech v loktu, ale napomáhá pouze při pohybech v rameni.

Funkce: Pomocný sval při připažení (addukci) a předpažení

Začátek svalu: Zobcovitý výběžek lopatky (stejně jako biceps)

Úpon svalu: V polovině délky kosti pažní

Triceps – Trojhlavý sval pažní (Musculus triceps brachii)

Triceps

Trojhlavý sval pažní

Triceps najdeme, na rozdíl od předchozích svalů, jako jediný ze svalů paže na její zadní straně. Tvoří jej 3 hlavy (2 krátké a 1 dlouhá).

Funkce: Natahování (extenze) v loketním kloubu; dlouhá hlava navíc napomáhá při zapažení a připažení

Začátek svalu: Dlouhá hlava začíná na lopatce blízko ramenního kloubu, krátké hlavy pak začínají až na zadní straně kosti pažní

Úpon svalu: Okovec kosti loketní (v lokti)

TIP: Na posilování tricepsů je dobré zařadit více cviků, abyste zapojili všechny jeho hlavy. Především pro posílení dlouhé hlavy je třeba dostat paži do zapažení. Dlouhá hlava se zapojuje např. při tricepsových dipech.

Svaly předloktí

Svaly předloktí se dělí do 3 skupin: přední, laterální a zadní. Každá z nich je tvořena velkým množstvím svalů, které společně zajišťují mnoho pohybů v zápěstí a také některé v lokti. Pro naše účely by však bylo zbytečné jednotlivé svaly rozebírat.

Funkce: Rotace (pronace a supinace) předloktí, ohýbání a natahování ruky v zápěstí.

Další články zabývající se anatomií naleznete ZDE.

Zdroje:
ČIHÁK, Radomír. Anatomie 1. 3., upr. a dopl. vyd. Editor Miloš Grim, Oldřich Fejfar. Praha: Grada, 2011, 534 s. ISBN 978-80-247-3817-8.
Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

2 Komentáře

  • Lukáš

    3. 12. 2016 ve 13:21

    Odpověd

    Dobrý den. Opravdu pěkné stránky o anatomii svalů a cvicích. Doporučuji zopakovat supinace, pronace dlaně a v článku opravit! Mohlo by to pro někoho být matoucí (viz Provádí ohyb (flexi) v loketním kloubu, a to hlavně při pronaci (dlaň směrem nahoru).pronace=dlaň dolů, supinace=dlaň nahoru)

    • Jan Kuděj
      Jan Kuděj

      18. 12. 2016 ve 12:24

      Odpověd

      Máte pravdu, opraveno. Děkujeme za přínosný komentář a omlouváme se za nepřesnost i ostatním čtenářům.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít