Jak sledovat výsledky při hubnutí či nabírání

Snažíte se zhubnout, nebo naopak nabrat svalovou hmotu? V tom případě bude také třeba nějakým způsobem měřit výsledky vaší snahy, protože pouze pohledem do zrcadla si postupných malých změn nevšimnete, což vás bude demotivovat v dalším pokračování.

Stačí sledovat pouze tělesnou hmotnost?

Tělesná hmotnost má vcelku dobrou vypovídající hodnotu. Ani zdaleka však není dokonalá pro určení toho, jestli je člověk hubený, či tlustý. Když např. uslyšíte o někom neznámém, že váží 100 kg, budete nejspíš předpokládat, že je buď dost vysoký a hubený, anebo že je naopak malý a tlustý. Už vůbec potom nepoznáte, jestli je svalnatý.

Tento problém částečně řeší index tělesné hmotnosti (BMI). Ten v sobě zohledňuje váhu společně s výškou. Už má tedy vyšší vypovídající hodnotu, než pouze tělesná hmotnost sama o sobě. Stále ale nezohledňuje množství tuku, či svalové hmoty a je tedy určen spíše pro lidi, kteří nijak pravidelně necvičí.

A co když pravidelně cvičím?

Pro lidi, kteří regulérně cvičí a hlavně pak posilují, platí, že mají především více svalové hmoty, a proto se pro ně  index BMI stává velice zavádějícím. BMI totiž může značit nadváhu, zatímco člověk je hubenější, než lidé s průměrným BMI. Proto je lepší se vyhnout všem výpočtům, které zohledňují tělesnou hmotnost a raději si vzít krejčovský metr a změřit si procento tělesného tuku pomocí naší kalkulačky.

Hubená dívka na pláži

Procento tělesného tuku si také můžete změřit tzv. kaliperačními kleštěmi. Měření pomocí tohoto nástroje je sice mnohem přesnější, ale také složitější. Ke kleštím samozřejmě dostanete návod na správný postup měření a také tabulku  na zjištění výsledku. Jestliže tedy chcete znát přesnější hodnoty a nevadí vám za to utratit několik stovek korun, určitě si tento nástroj pořiďte.

Co sledovat při hubnutí?

Také při hubnutí se raději vyhněte BMI a spíše sledujte, jaké procento vaší váhy tvoří tělesný tuk. Jeho sledováním můžete například zjistit, že ručička na váze sice ukazuje nižší hodnotu, ale množství tělesného tuku klesá pomaleji nebo dokonce vůbec. V tom případě ihned zjistíte, že děláte něco špatně.

Pravděpodobně potom budete muset přehodnotit váš jídelníček nebo tréninkový plán. Může to být pro příklad tím, že jíte velmi málo a máte proto nedostatečný přísun bílkovin, které byste však v žádném případě omezovat neměli. Nevyhýbejte se tedy potravinám, které obsahují bílkoviny, a snižte spíše příjem sacharidů a tuků.

Pokud vás zajímá, kolik množství jednotlivých živin byste měli denně přijmout, pomůže vám s tím tato kalkulačka.

Jak se bude měnit vaše váha, bude se měnit i váš bazální metabolismus, což je množství energie, které vaše tělo spotřebuje v klidovém stavu. V případě, že se hubnutí zpomalí, budete muset opět snížit množství přijímané potravy. To samé platí i opačně s nabíráním svalové hmoty.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*