Jak a co pít při cvičení

Při cvičení a sportu je velice důležité pít. Běžně se doporučuje vypít kolem 2 litrů vody denně, ale to však pro dny, ve kterých cvičíte, neplatí. Je to samozřejmě způsobeno pocením. Udržovat si dostatečně hydratované tělo není obtížné, ale je třeba tomu věnovat alespoň trochu pozornosti

Jak tedy pít, abyste se vyhnuli dehydrataci?

30 – 60 minut před samotným cvičením je vhodné vypít sklenici vody. Během cvičení pak je nejlepší pít pravidelně přibližně každých 10 minut pouze po několika doušcích. Po cvičení se již můžete napít podle potřeby tak, abyste doplnili všechny potřebné tekutiny.

Co pít při hubnutí?

Není vhodné pít slazené nápoje, protože obsahují rychle vstřebatelné cukry (monosacharidy), kterým byste se měli při hubnutí vyhýbat. Vítězí tedy rozhodně neslazené nápoje, nejlépe čistá voda.

Slazené nápoje se hodí spíše pro nabírání svalové hmoty, ale s mírou a spíše k doplnění energie po cvičení.

A co nápoje s umělými sladidly?

Výhodou těchto nápojů je, že nemají téměř žádné kalorie. Lidé tak mají kontrolu nad svou váhou, a proto nakupují nejen nápoje, ale i potraviny s umělými sladidly. Umělá sladidla jsou však vyrobena v laboratořích z různých chemikálií a nejsou tedy přirozenou součástí lidské stravy. Dodnes se stále vedou spory o jejich vlivu na lidské zdraví.

Perlivá nebo neperlivá voda?

Na toto téma bylo provedeno mnoho studií, ale nebyl zjištěn žádný podstatný rozdíl ve vlivu na zdraví. Při a hlavně po cvičení však potřebujete doplnit tekutiny v těle, a proto je lepší pít neperlivou vodu. Z perlivé vody budete totiž rychleji napití a pravděpodobně nedoplníte dostatek tekutin.

Energetické nápoje

Jsou to vlastně slazené nápoje, do kterých jsou přidány další látky na zvyšování fyzického výkonu a pozornosti (hlavně kofein a taurin). Stejně jako u slazených nápojů je tedy lepší se jim při hubnutí vyhnout.

A co mléko?

Mléko je spíše potravina než pití (rychleji nasytí, než uhasí žízeň). Jedna americká studie zjistila, že konzumace mléka po cvičení vede ke zvýšenému růstu svalové hmoty a úbytku tělesného tuku. Oproti běžným nápojům navíc mléko obsahuje bílkoviny (přes 3 gramy na 100 mililitrů), vápník a řadu vitamínů.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

6 Komentáře

  • Michal

    27. 5. 2015 ve 18:35

    Odpověd

    Dobrý den,
    takže nejlepší je pít mléko po cvičení pokud chci zhubnout břicho? Jaké mléko stačí obyčejné polotučné nebo se bavíme o mléku rýžovém atd?

    Děkuji za odpověď

    • Jan Kuděj
      Jan Kuděj

      27. 5. 2015 ve 22:23

      Odpověd

      Ahoj Michale,
      nejlepší možností je neperlivá voda. To mléko ber spíše jako takovou možnost na zpestření. Určitě ale mléko neuškodí a jeho milovníci se ho tak při hubnutí nemusí vzdávat.

      V článku je mlékem myšleno mléko obyčejné. Při hubnutí je pak ještě vhodnější jeho nízkotučná varianta, v které je jednoduše nižší počet kalorií.

  • Hanka

    12. 10. 2015 ve 14:17

    Odpověd

    Ahoj, mohu pít po cvičení nebo i během cvičení vodu s citronem? Nebo je lepší pouze voda? ..

  • Martin

    2. 9. 2016 ve 10:09

    Odpověd

    Zdravím. S kamarádem chceme začit cvičit. 1-2 týdně. Hrajem basket. Chtěl bych i něco zhubnout. 18 let, 193cm,88kg. Řešíme jestli ma cenu pít protein nebo nějaké sportovní pití. Nevíme kdy se to má pít atd. Byl bych moc rád kdyby jste mi to vysvětlil a já když chci zhubnout jak mám pustupovat při cvičení. Abych nepil protein a přibíral bych po tom.Děkuju moc

    • Jan Kuděj
      Jan Kuděj

      2. 9. 2016 ve 14:18

      Odpověd

      Ahoj Martine,
      protein se pije většinou hodinu po cvičení. Na hubnutí to rozhodně není nutnost, ale občas se může hodit, při hubnutí je totiž důležité přijímat dostatek bílkovin, jinak kromě tuku začnou rychle ubývat i svaly. Protein je nejjednodušší způsob, jak do sebe chybějící bílkoviny dostat.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít