Horolezectví: Jeho druhy a jak ho kombinovat s posilováním

V již dříve vydaném článku jsme psali o historii horolezectví a o základní horolezecké výbavě. Tentokrát se však zaměříme na druhy horolezectví a na to, co cvičit, nebo také jak cvičit, abyste se v horolezectví dále zlepšovali.

Posilování v kombinaci s horolezectvím

Při horolezectví se zapojují svaly celého těla – zejména důležité jsou však svaly zad, rukou, ramen, středu těla a nohou. Není ovšem nutná pouze síla, ale i vytrvalost a pružnost.

Jak cvičit pro zlepšení v lezení?

Nejlepším tréninkem je samozřejmě vždycky samotná konkrétní činnost, ve které se chcete zlepšit – to znamená lézt, lézt a lézt. Avšak pokud nemáte tu příležitost, můžete lezení částečně nahradit cvičením.

Při horolezectví pracujete pouze s váhou vlastního těla. Jako nejlepší varianta tréninku se tedy nabízí kalisthenika. Skvělý je však také CrossFit – ten je totiž zaměřený na kombinaci síly a vytrvalosti a zároveň je při něm kladen důraz na posilování svalů celého těla.

Vhodnými cviky jsou zejména shyby, při kterých posilujete jak záda, tak i bicepsy, předloktí a trochu i ramena.  Také se při nich zvyšuje síla úchopu, která je při lezení opravdu důležitá. Na střed těla to pak může být plank, horolezec, kliky a další…

Svalová pružnost

Důležitý je však také rozsah vašich pohybů, který úzce souvisí s ohebností. Pokud budete mít příliš zkrácené svaly, bude to pro vás při lezení představovat velkou nevýhodu.

Posilovna? Spíše ne…

Klasické „zvedání železa“ pro zlepšení horolezeckých výkonů moc vhodné není. Zátěž je totiž vhodná spíše pro budování objemu svalů – už jste ale viděli horolezce, který by vypadal jako kulturista? Asi těžko. Horolezci jsou spíše vyrýsovaní a neoplývají ohromným množstvím svalové hmoty. Mají rozvinuté svaly celého těla, a to včetně hlubokých svalů, které jsou v posilovnách často zanedbávány.

Světový rekord v závodním lezení:

Druhy horolezectví

Druhů horolezectví existuje mnoho. Tady jsou ty nejznámější a nejzajímavější:

Klasické horolezectví – zážitky a adrenalin

Základní typ lezení, který si nejspíš vybavíte při zmínce o horolezectví. Jde při něm nejčastěji o dosažení nějakého cíle (obvykle vrcholku hory) a také o dobrodružství. Řadí se do něho i lezení po ledu, na které je však třeba další vybavení (především cepín a mačky).

Při klasickém lezení si musíte sami umisťovat jištění v podobě skob. To je hlavní důvod, proč je klasické lezení tak nebezpečné. Pokud se ale rozhodnete vylézt na některý vrchol, který je mezi horolezci oblíbený, s největší pravděpodobností již bude jištěním vybaven.

Sportovní lezení – síla a technika

Sportovní lezení je v zásadě velice podobné klasickému lezení. Liší se tím, že se lezou pouze krátké úseky, které jsou vybaveny jištěním. Díky tomu mimo jiné odpadá nutnost jištění umisťovat. Lezení je tak podstatně bezpečnější a je tedy možné se více zaměřit na samotné lezení.

Ve sportovním lezení již tedy tolik nejde o dobrodružství nebo adrenalin, ale spíše o obtížnost výstupu. Důraz je kladen především na sílu, vytrvalost a gymnastické schopnosti.

Bouldering

Původní boulderingBouldering je odvozen od slova boulder (v překladu balvan) – jedná se tedy o lezení po velkých kamenech či menších skalách.

Bouldering byl však rychle přetvořen i do umělé podoby, a tak si ho dnes můžete vyzkoušet v mnohých lezeckých centrech. Umělé boulderingové stěny jsou zpravidla vybaveny molitanovými žíněnkami, a tak se nemusíte bát zranění při pádu.

Při boulderingu se vůbec nepoužívá lano nebo jiný typ jištění. Leze se totiž maximálně do výšky několika metrů. Díky tomu je bouldering skvělý způsob, jak rozvíjet lezecké schopnosti bez potřeby vybavení a také bez rizika vážnějšího zranění.

Via ferrata

Via ferrata neboli zajištěná cesta je relativně bezpečný typ lezecké trasy. Jejím základem je ocelové lano, které se táhne podél celé trasy a poskytuje vám jištění.

Via ferrata

Via ferraty najdete zejména v Alpách. Několik jich však najdete i u nás v České republice. Seznam via ferrat v ČR najdete zde.

Na via ferraty také není třeba příliš mnoho vybavení – základem je helma a horolezecký úvazek (sedák), který karabinou spojíte s ocelovým lanem.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít