Extrémní cvičební programy P90X a Insanity

P90, P90X, P90X2, Insanity, 10 Minute Trainer. To jsou názvy fitness programů, které patří mezi nejúspěšnější produkty společnosti Beachbody. Ve zkratce se jedná o cvičení podle videa, kdy cvičíte společně s trenéry ve videu. Každý cvik má vymezený čas a mezi cviky jsou také samozřejmě kratší či delší přestávky.

Tyto programy vznikly v USA a nejsou bohužel přeloženy do češtiny. V případě, že neumíte anglicky, tak to tolik nevadí, protože ve videích je vše dobře ukázáno. Při cvičení se navíc můžete angličtinu trochu naučit (přinejmenším se naučíte počítat).

Tony Horton

P90, P90X, P90X2 a 10 Minute Trainer vytvořil osobní trenér Tony Horton. Dříve, než vytvořil tyto veleúspěšné tréninkové programy, byl osobním trenérem mnoha celebrit.

P90 byl jeho první úspěšný tréninkový program. Není tak náročný jako následující programy, a proto je lepší pro začátečníky. Číslo 90 v názvu signalizuje, že program je na 90 dní.

Dalším programem je 10 Minute Trainer, který je vytvořený pro časově vytížené lidi (každá část trvá 10 minut). Program je na čtyři týdny a má více variant.

Cvičební plán P90X

P90X je nejslavnější program Tonyho Hortona. Vznikl v roce 2003 a od té doby bylo prodáno přes 3 miliony kopií. X v názvu je zkratka pro extreme – a program opravdu extrémní je. Skládá se ze 13 částí, které obsahují cvičení na různé části těla.

P90X ukázkaKaždý den cvičíte jednu a někdy dokonce dvě části. Sedmý den v týdnu máte jedinou možnost odpočívat, nebo si můžete zacvičit X Stretch, což je téměř hodinu dlouhý Stretching. Číslo 90 v názvu napovídá, že celý plán je na 90 dní.

Nejznámější část je beze sporu Ab Ripper X – 16 minut dlouhé cvičení břišních svalů, které dá zabrat i dlouhodoběji cvičícím lidem (z vlastní zkušenosti). Zahrnuje 11 cviků zpravidla o 25 opakováních.

K programu patří i nutriční plán. Ten je však opravdu striktní – dá se tedy říct, že odpovídá zbytku programu. Jeho dodržováním samozřejmě zrychlíte svou proměnu. V případě, že vám tento plán nevyhovuje, tak si z něj můžete vzít příklady zdravých a nutričně vhodných jídel pro váš jídelníček.

Pomůcek k tomuto programu nepotřebujete mnoho. Postačí vám jednoruční činky, hrazda a podložka na cvičení. Také můžete využít podpěry na kliky, ale nejsou nutností.

Nevýhodou tohoto programu je časová náročnost. Cvičení většinou trvá téměř hodinu a 3x týdně je k tomu ještě navíc přidán Ab Ripper X.

P90X2 – rovnováha hraje prim

P90X byl tak úspěšný, že bylo nedávno vytvořeno jeho „pokračování“ s přídomkem 2. Oproti P90X je potřeba většího množství vybavení. Při stretchingu se používá navíc pěnový válec. Při samotném cvičení ještě potřebujete posilovací gumu a medicinbal (dá se nahradit basketbalovými míči).

Cvičení s medicinbaly je oproti P90X nejzajímavější změna. Nejčastěji se používají při klicích, protože při udržování rovnováhy musíte zapojit střed těla a kliky jsou pak mnohem obtížnější. Nevýhodou je, že někdy potřebujete i 4 medicinbaly (případně míče).

Další rozdíl je v délce stretchingu a rozcvičky. Tyto části jsou oproti P90X o dost delší (až 10 minut).

Insanity – „šíleně“ náročné domácí cvičení

Tento fitness program vytvořil Shaun T. Program je zaměřený spíše na hubnutí než posilování. Skládá se z 10 částí, které jsou nabité intervalovým cvičením.

Program je na 63 dní (9 týdnů), přičemž 5. týden je odpočinkový. V průběhu je několik fit testů, při kterých zaznamenáváte své zlepšení. Každý 7. den je odpočinkový.

Insanity ukázkaV prvních 4 týdnech jsou jednotlivé části přibližně 35 minut dlouhé. V závěrečných 4 týdnech jsou potom okolo 50 minut dlouhé.

Cvičení probíhá převážně ve 3 fázích, ve kterých se stupňuje intenzita. Každou skupinu cviků tedy cvičíte 3x a potřetí s maximální intenzitou. Přestávky jsou pouze po skončení všech 3 fází a trvají maximálně 30 vteřin.

Velkou výhodou je, že nepotřebujete žádné pomůcky. Stačí vám jen prostor na cvičení a dávka odhodlání, protože při tomhle programu se opravdu zadýcháte!

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*