Druhy jógy – power jóga a další

předešlém článku o józe jsme se zaměřili spíše na obecné informace. Díky popularitě původní jógy vzniklo velké množství variant, které se mezi sebou více či méně liší. Vybrali jsme ty nejzajímavější a shrnuli je do tohoto článku, abyste si mohli vybrat tu, která vám vyhovuje nejvíce.

Hatha jóga – meditace a dýchací cvičení

Druh, který se dnes používá zejména jako označení jógy cvičené v mírnějším tempu. Hodiny hatha jógy se skládají hlavně z protahovacích cviků, dýchacích cvičení a meditaci.

Jestli s jógou začínáte a nejste moc fyzicky zdatní, bude pro vás hatha jóga nejvhodnější. Naučíte se základní pozice a relaxační a dýchací techniky. Jestliže budete mít pocit, že je na vás hatha jóga moc pomalá, zkuste některý z následujících druhů jógy.

Ashtanga vinyasa jóga

Ashtanga vinyasa jóga je často propagována jako moderní verze původní indické jógy. Cvičení tohoto druhu jógy se skládá ze série desítek pozic a celé trvá kolem hodiny a půl až 2 hodin. Oproti hatha józe je cvičena ve vyšším tempu.

Pozice mají přesně dané pořadí. Když tedy budete navštěvovat hromadné kurzy jógy a naučíte se správně cvičit všechny pozice, můžete je poté cvičit i sami doma ve svém vlastním tempu.

Power jóga – dynamická jóga pro pokročilé

Typ jógy, který je velmi blízký ashtanga vinyasa józe. Rozdíl je především v tom, že power jóga je cvičena dynamičtěji. Zahrnuje tak v sobě hodnoty původní jógy (stále se klade důraz na dýchání a meditaci) a zároveň je dostatečně náročná na to, aby se dala považovat za plnohodnotnou fyzickou aktivitu, která podporuje, kromě zpevnění těla a zvýšení flexibility, také redukci váhy.

Power jóga se skládá z pozic jak vsedě, tak ve stoje. Oproti ashtanga vinyasa józe již u tohoto typu není dáno přesné pořadí jednotlivých pozic. Kurzy se tedy jeden od druhého výrazně liší. Jestliže cvičíte ashtanga vinyasa jógu a chcete zkusit něco náročnějšího, power jóga pro vás bude tou správnou volbou.

Bikram (hot) jóga – bude vám horko

Tento druh rozhodně není určen pro začátečníky. Od ostatních druhů se liší hlavně tím, že je cvičena v tělocvičně vyhřáté na 42° C. Jinak je dosti podobná ashtanga vinyasa józe – pozice mají také přesně dané pořadí. Hodiny hot jógy se skládají z 26 pozic a 2 dýchacích cvičení a obvykle trvají 90 minut.

Bikram jóga je velice kontroverzní, protože se cvičením v extrémním horku jsou spojena zdravotní rizika. Nadměrné pocení může například zapříčinit dehydrataci, a proto instruktoři často doporučují pít vodu během cvičení. Také hrozí riziko přehřátí organismu. To má za následek, že lidem (především těm, co jsou na bikram józe poprvé) se občas stane, že se jim začne točit hlava a někdy dokonce i omdlévají. Přesto všechno je propagována mnoha sportovci a tanečníky díky jejímu vlivu na zdraví a kontrolu váhy.

Gravid jóga – cvičení pro těhotné ženy

Snem každé ženy při těhotenství je udržet si skvělou postavu a zároveň udělat to nejlepší pro své dítě. Gravid jóga je řešením obou těchto problémů.

Studie ukázaly, že gravid jóga může zlepšit kvalitu spánku, pomoci zbavit se stresu, nevolnosti, bolestí zad a hlavy a snížit riziko předčasného porodu. Mimo to na hodinách gravidní jógy se můžete seznámit s dalšími těhotnými ženami.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*