DASH – účinná dieta v boji proti vysokému krevnímu tlaku

Základním cílem DASH diety (z anglického Dietary Approaches to Stop Hypertension) je pomoci lidem zbavit se hypertenze (vysokého krevního tlaku), případně zamezit jejímu vzniku. Mezi rizikové faktory pro její vznik patří zejména nezdravá strava a obezita, a právě na to se DASH dieta zaměřuje.

Jaká jsou rizika vysokého krevního tlaku?

O vysokém krevním tlaku hovoříme, naměříme-li hodnotu vyšší než 140/90 mm Hg (140 na 90). Hypertenze nebezpečně zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, mozkové mrtvice nebo onemocnění ledvin.

Vzhledem k tomu, že kardiovaskulární onemocnění a mozková mrtvice patří mezi nejčastější příčiny úmrtí v ČR, rozhodně bychom je, a potažmo tedy ani hypertenzi, neměli brát na lehkou váhu.

Hlavní doporučení vyplývající z DASH diety

  • Jezte více zeleniny, ovoce a odtučněných/nízkotučných mléčných výrobků
  • Jezte více celozrnných výrobků, ryb, drůbežího masa a ořechů
  • Jezte méně červeného masa, sladkostí a pijte co nejméně slazených nápojů

Obecně je DASH bohatá na bílkoviny, draslík, vápník, hořčík a vlákninu. Doporučované potraviny pak naopak obsahují minimum nasycených tuků a transmastných kyselin.

Nutriční cíle DASH diety

Tuky celkem 27 % kalorií Vláknina 30 g
Nasycené tuky 6 % kalorií Draslík 4700 mg
Bílkoviny 18 % kalorií Sodík 2300 mg
Sacharidy 55 % kalorií Vápník 1250 mg
Cholesterol 150 mg Hořčík 500 mg

Sůl používejte co nejméně

Jak už jsme psali v článku o minerálech, přebytek sodíku také patří mezi příčiny růstu krevního tlaku. Součástí DASH diety je i doporučení omezit příjem sodíku na 2300 mg denně.

Lidé patřící do jedné z následujících skupin by pak měli příjem sodíku omezit až na 1500 mg na den:

  • Lidé starší 50 let
  • Lidé, kteří již mají vysoký krevní tlak
  • Lidé, kteří mají cukrovku nebo onemocnění ledvin

DASH a cvičení

Protože i nedostatek pohybu je příčinou vzniku hypertenze, DASH doporučení se vztahují i na pohybové aktivity. Konkrétně je doporučováno 30 – 60 minut denně. To někomu může připadat jako hodně, ale za pohybovou aktivitu se v tomto případě považuje i chůze, a proto by to nemělo znamenat příliš velký problém.

Rady jak začít s DASH dietou

  • Důležité je dělat postupné změny – až si na jednu změnu zvyknete, můžete uskutečnit další
  • Jestliže v současnosti jíte velice málo zeleniny, přidejte si porci k obědu i k večeři
  • Nejíte-li ovoce, dejte si nějaké k snídani (může být i sušené) nebo k svačině namísto sušenek nebo jiných sladkostí
  • Nahrazujte tučnější maso drůbežím a rybami
  • Zkuste si čas od času dát bezmasé (vegetariánské) jídlo
  • Jezte spíše celozrnné potraviny, abyste měli dostatečný příjem vlákniny a minerálů

Shrnutí

DASH dieta je reakcí na to, že až příliš velké množství lidí umírá na následky nezdravého životního stylu. Dieta vznikla v USA, kde je nejvyšší procento obézních lidí. Jak jsme ale psali v tomto článku, ČR na tom není o moc lépe.

Tato dieta vám tedy nevnucuje žádná extrémní doporučení, která by bylo příliš obtížné dodržovat – žádné potraviny v podstatě nejsou úplně zakázány, jenom ty nezdravé je doporučeno omezovat. Dalo by se tedy říci, že tato dieta zdůrazňuje hlavně přiměřenost (aneb přístup „všeho s mírou“).

Banner shybyCZ
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít