Cviky » Stahování horní kladky

Stahování horní kladky – základní cvik na záda

Stahování horní kladky je cvik zaměřený na posílení zádových svalů, konkrétně se jedná zejména o široký sval zádový a mezilopatkové svaly. Cvik je vhodný především pro začátečníky, kteří často mají problém s fyzicky i technicky náročnými shyby. Stahování horní kladky může pomoci s počátečním rozvojem zádového svalstva a také s nácvikem stahování lopatek směrem k sobě a dolů, což je při technicky správných shybech klíčové.

Více o správné technice a další varianty

Úchop při základní variantě by měl být širší než je šíře ramen. Úchop může být palcový i bezpalcový, vliv na rozvoj svalstva je minimální, a tak je to spíše o vašich preferencích. Stejně jako u shybů lze cvik provádět s různými úchopy – nadhmatem úzce, podhmatem nebo také paralelním úchopem. Opět stejně jako u shybů se zapojují mírně odlišné svaly (u úchopu podhmatem například více pracuje biceps).

Časté chyby: Čemu se vyvarovat?

Tento cvik plno lidí bohužel cvičí tak, že stahují kladku za hlavu. Cvik je potom ale obtížnější a vyžaduje větší flexibilitu, a je tedy i těžší jej cvičit technicky správně. Často je potom vidět krčení ramen (aktivované trapézy) nebo předklánění hlavy. Hlava by přitom měla být v prodloužení páteře, to znamená v rovině s tělem.

Dále je důležité nezaklánět se příliš dozadu. Čím více se zakloníte, tím méně se zapojuje široký sval zádový a více se zapojují mezilopatkové svaly a v podstatě už se jedná spíše o jiný cvik.

 

TIP: Navštivte naše nové diskusní fórum.
Obchod FitYOU.cz