Cvičení Pilates – poklad mezi cvičebními metodami

Že existuje cvičení Pilates, se k Vám možná již doneslo. Třeba už jej dokonce cvičíte, tak se mnou budete pravděpodobně souhlasit, že jde o úžasné cvičení, které vede k viditelným výsledkům. V případě, že pozitivní zkušenost nemáte, tak jste zřejmě zavítali do špatného fitness studia. Proto i Vám doporučuji pokračovat ve čtení, kde Vás přesvědčím o úžasnosti metody Pilates, čeho můžete díky cvičení docílit a jak rozpoznáte kvalitní Pilates cvičení.

Pilates se řadí mezi cvičební metody, které propojují tělo a mysl. To znamená, že se během cvičení soustředíte na své tělo. Tím se stává cvičení efektivnějším, vcelku rychle se dostavují viditelné výsledky a vy se cítíte lépe, spokojeněji a navíc odcházíte po cvičebních lekcích s čistější hlavou.

Cvičení vzniklo přibližně kolem 20. let 20. století v Německu a metodu vymyslel Joseph Hubertus Pilates. Nejprve toužil posílit své slabé a nemocné tělo, začal tedy studovat různé východní filozofie, anatomii, sledoval přirozené, plynulé a přitom kontrolované pohyby zvířat. Z těchto poznatků vytvořil série cviků vedoucí k opravdu silnému, pružnému a štíhlému tělu, čehož byl pak sám důkazem.

Joseph Hubertus Pilates

Joseph Hubertus Pilates

Malý základ o cvičení Pilates

Princip Pilates cviků stojí na faktu, že veškerá síla a pohyb vychází ze středu našeho těla. Proto jsou cviky zaměřeny zejména na posilování a protahování skupiny břišních, hýžďových a zádových svalů. Správným procvičováním uvedené skupiny svalů si budujete dostatečně silný a pružný svalový korzet.

Vaše tělo se stává silnější, štíhlejší, ohebnější a vzpřímenější. S tím ruku v ruce odpadají nepříjemné bolesti zad, šíje, kolen a třeba taky migrény. Přestávají Vám otékat nohy, které postupně nabývají na síle a přitom je máte štíhlejší a vypadají delší. Celkově máte pevnější tělo a začínáte se cítit lépe a sebevědoměji.

Z celého cvičení má však největší prospěch vaše páteř. Všechny Pilates cviky jsou ve své podstatě sestaveny tak, aby se rozvíjela její celková pohyblivost, pružnost a stabilita při jejím současném protahování. Jste totiž tak mladí, jak máte pružnou páteř, což říkával sám J. H. Pilates.

Lolita San Miguel při cvičení na stroji Pilates reformer

Lolita San Miguel při cvičení na stroji Pilates reformer

Co mi ještě přináší cvičení Pilates?

V dnešní době má mnoho lidí s páteří problémy. Ve většině případů za to může sedavý způsob života, nedostatek přirozeného pohybu, špatné pohybové návyky a přetěžování. Správně vedeným cvičení se dá vše změnit.

V okamžiku, kdy se při cvičení zaměříme na rozpohybování a rozvíjení stability páteře, má z toho užitek celé tělo. Vedle již zmíněného vyřešení různých bolestí, nápravy funkční a degenerativních vad těla (tenisový loket, vyhřezlé ploténky, ischias atd.) se pomocí cvičení Pilates staráte i o svá chodidla. A to není vůbec málo. Naše chodidla jsou základnou našeho těla. A pokud toužíme po zdravé tělesné schránce, tak péče o chodidla je nezbytná. Právě z tohoto důvodu Pilates zahrnuje sestavy cviků na chodidla samotná. Během Pilates se zlepšuje i vaše dýchání, na které je během cvičení kladen velký důraz.

Pilates na podložce

Výhod Pilates je opravdu velká spousta a nejlépe se o tom můžete přesvědčit na svém vlastním těle. V rámci cvičební metody se můžete rozhodnout, zda bude cvičit u nás nejrozšířenější variantu, a to Pilates na podložce. Případně můžete zvolit cvičení na Pilates strojích, ale o tom až dále.

Základní sestava pro Pilates na podložce zahrnuje 34 cviků. V dnešní době je jich však mnohem víc. Všechny cviky stojí na principu budování stability a pohyblivosti páteře při současném velmi efektivním posilování a protahování celého těla. Do cvičení můžete zapojit Pilates kruhy a tyče. Cvičení s ostatními cvičebními pomůckami je již modifikací originální Pilates metody. Jelikož jste v případě cvičení na podložce odkázáni pouze na sebe, tak jde o technicky nejnáročnější verzi cvičení.

Správné vedené Pilates je o dodržování jeho základních principů. Těmi jsou preciznost, kontrola, vycentrování, koncentrace, plynulost a dech. V tom se právě ukrývá tajemství Pilates, které jej velmi výrazně odlišuje od ostatních cvičebních metod. Principů by si měl vědom Pilates instruktor, který by měl klienty v tomto duchu vést.

A co Pilates na strojích?

Kromě cvičení na podložce máme také Pilates stroje. Každý kvalitní instruktor, který se chce přiblížit podstatě Pilates, musí práci s originálními Pilates stroji jednoznačně znát. Pro klienta to však pouze nabízí možnost volby. Pokud se rozhodujete do svého těla v rámci cvičení investovat více peněz, pak cvičení na Pilates strojích je volbou číslo jedna. Mezi originální stroje pana J. H. Pilates se řadí Reformer, Cadillac, Tower, Chair a její obdoby, Arcs, Ladder Barrel, Ped-O-Pull a různé cvičební pomůcky na chodidla. Obecně se názvy strojů nepřekládají do češtiny. Ani pro to není důvod. Co je důležité, že opravdu fungují a cvičení na nich vede k pohyblivému a výborně posílenému a protaženému tělu.

Cvičení na stroji Pilates cadillac

Cvičení na stroji Pilates cadillac

Pan Pilates vyvinul stroje a pomůcky během své praxe dle potřeb klientů. Proto je každý z nich něčím originální a jedinečný, což si ověřilo již mnoho nadšenců Pilates. Jeden miluje reformer, druhý by nejraději cvičil neustále na cadillacu a třetí by nedal dopustit na cvičení na podložce. Za sebe mohu říct, že mám nejraději cvičení na Pilates chair a na podložce.

Během cvičení na Pilates strojích pracujete proti odporu pružin nebo cvičíte přes oblouky. V Každém případě Vám na jednu stranu dávají stroje podporu, ale na druhou stranu Vás nutí efektivně zapojit svaly. Pocit ze cvičení na Pilates strojích se dá zprostředkovat velmi těžko. To se musí zažít. Pokud Vás tedy cvičení na Pilates strojích láká, tak směle do toho.

Není možné říct, zda je jedna z verzí Pilates lepší. Cvičení na podložce a strojích utváří jeden celek a právě ten se jmenuje Pilates. To vše je doplněno kvalitami instruktora, jeho dobrým vzdělání, jenž je pro výborného instruktora nezbytné, a v neposlední řadě také chutí klienta opravdu a kvalitně cvičit.

Cvičení na stroji Pilates chair

Cvičení na stroji Pilates chair

Pilates je úžasné

Možná Vás napadá, že vlastně čtěte pouze o cvičení a ono to zní skoro jako pohádka. A ona vlastně je. Pilates je totiž pohádkové cvičení. Všechny výhody, které se Vám díky Pilates nabízí, jsou velmi hodnotné. Pilates je totiž také jednou z cest k plnohodnotnému životu.

Co je víc, než že se můžete volně a bezbolestně hýbat, tancovat, projít se do kopce, chodit do schodů, nebát se při výstupu z autobusu, že upadnete, být bez neustálé a omezující bolesti zad a nohou? Za trochu odhodlání, výdrže, času a peněz to rozhodně stojí. A ani se neobávejte, že Pilates není zrovna pro Vás. Ono je totiž vhodné úplně pro všechny.

Dopřejte si pouze kvalitní Pilates!

Závěrem článku bych dodal jedno velmi důležité doporučení. Pokud cvičení Pilates zvažujete, tak se rozhodně zajímejte o vzdělání svého budoucího instruktora. Pochopení celé podstaty Pilates je totiž na celý život. Proto víkendový instruktorský kurz není kvalitním Pilates vzděláním.

Malým vodítkem pro Vás může být, že v Česku a na Slovensku existuje skupina několika instruktorů, kteří studovali s přímou žačkou pana J. H. Pilatese, v současné době největší osobností ve světě Pilates, paní Lolitou San Miguel. Je jí 80 let a na svůj věk rozhodně nevypadá. Stále vzdělává nové instruktory a absolvováním jejího celosvětově nejprestižnějšího kurzu mají instruktoři tu čest se označovat titulem Second Generation Pilates Teacher a ti nejlepší navíc titulem Lolita San Miguel Pilates MasterTM. Vše je zárukou kvality a jedinečnosti. Proto pokud máte možnost volit, tak se rozhodněte pro kvalitu.

Obchod FitYOU.cz
Petr Šálek

Petr Šálek

Second Generation Pilates Teacher a Lolita San Miguel Pilates MasterTM www.pilatespetr.cz

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

2 Komentáře

  • PaedDr. Olga Chválová, CSc.

    17. 5. 2015 ve 22:35

    Odpověd

    Pilates je mimořádně promyšlený systém cvičení. Přesto – „střed těla“ není v bederně-pánevní oblasti, ale kyčelně-pánevní, na niž bederní páteř vystupující z pánve jako stožár pouze reaguje. Když ji stabilizujeme, pohyb v těle ustává, i když držení těla může působit lépe než předtím, než jsme začali cvičit. V tom spočívá slabina nebo omyl tohoto cvičení. Může být příjemné jako každý pohyb, účinné, ale základem zdravého pohybu – málo platné – je chůze. Ne nadarmo se za ideál považujel lehká pružná chůze, a to se vylučuje se stabilizací nadpánevního středu těla. Pro vzpřímenou postavu je naopka velmi důležitá jehio pohyblivost: nohy jsou svázány se zemí, hlava je stabiliziována pohledem vpřed. Takže to klíčové se odehrává v ramenních a kyčelních kloubech, odkud se pohyb dostává k páteři a na opačnou stranu těla. To, že bederní páteř bývá často stlačena vahou horní části těla dolů, a tudíž vytlačena vpřed – někdy ale také vzad – je docela jiný příběh. Podobných vad v rúzných částech těla je celá řada a ne každá má svůj původ ve slabém břišním svalstvu. Cvičme tedy pilates pro radost i kondici, ale s trochou kritického nadhledu a nečekejme od něj více, než může dát.

  • Ing. Petr Šálek, Ph.D.

    18. 5. 2015 ve 09:39

    Odpověd

    Dobrý den, díky za Váš pohled a názor. Jsem si vědom toho, co komentujete. Článek byl však psán v duchu popularizačním a ne odborném. Tedy pro širokou věřejnost, která si pod složitými pohybovými termíny nic moc nepředstaví. A my, co opravdu rozumíme Pilates, tak víme, že chůze, chodila, velká kloubní spojení jsou základ a vše spolu souvisí a že to celé není jen o středu těla. To by pak byl ale článek pro odbornou veřejnost. Chce to trochu nadhledu a brát v potaz, komu je článek určen a ke komu promlouvám :).

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít