Během ke zdraví a atletické postavě

Běh je velice praktický způsob jak se dostat do formy, zhubnout, zbavit se stresu a tím zlepšit kvalitu svého života. Zapojují se při něm téměř všechny svaly dolních končetin. Mimo to však pracuje i střed těla, jež zajišťuje správné držení těla. Dokonce i bicepsy jsou zaměstnány, protože se většinou běhá s pokrčenýma rukama. A právě bicepsy jsou svaly, které je pokrčují.

Běh pro zdraví

Běh je doporučován doktory především kvůli snižování rizika mrtvice a různých srdečních onemocnění.  Zlepšuje kardiovaskulární systém, imunitní systém a snižuje cholesterol. Také zrychluje metabolismus a poskytuje i psychické výhody – mnoho lidí při běhu zažívá euforický stav uvolnění, který je způsoben uvolňováním endorfinů. Další výhodou může být užívání si okolní přírody, které má také pozitivní vliv na psychiku člověka.

Druhy běhu

Jogging – lehký běh

Typ, který je definován jako běh rychlostí do 10 km/h.  Je tedy méně náročný a tím pádem vhodný pro začátečníky a příležitostné běžce. Často je také využíván na rozcvičení před náročnějším cvičením nebo naopak po něm na vychladnutí.

Tepová frekvence při joggingu by se měla pohybovat mezi 50 – 65 % maxima. V tomto rozmezí již záleží na kondici – člověk, který pravidelně běhá, se bude blížit k 65 % a naopak pro neaktivní jedince to bude blíže k 50 %.

Pro zjištění své optimální tepové frekvence při joggingu nejdříve musíte zjistit svou maximální tepovou frekvenci. Tu si můžete snadno zjistit zde.

Přirozený běh

Obyčejný běh, při kterém se zadýcháte a zapotíte. Optimální tepová frekvence se pohybuje v rozmezí 60 – 75 % maximální tepové frekvence.

Jestliže nemáte sporttester, máme pro vás tuhle radu, jak lze odhadem přibližně  určit správné tempo: „Měli byste běžet tak rychle, abyste nebyli schopni konverzovat s někým, kdo běží s vámi.“

Lidé, kteří nejsou zvyklí regulérně běhat, uběhnou tímto tempem zpravidla jen pár kilometrů. Častým běháním se ale dá během několika měsíců dosáhnout na desítky kilometrů a třeba si i zaběhnout maraton. Jestliže nechcete hned začínat maratonem, zkuste nejdříve něco kratšího, například We run Prague.

Intervalový trénink

Je velice efektivní a samozřejmě i náročný. Skládá se z opakování vysoce intenzivních a méně intenzivních fází. Oproti předchozím druhům již intervalový trénink nepatří mezi aerobní cvičení, ale spíše mezi cvičení anaerobní. V posledních letech je velmi populární, a to především díky tomu, že zrychluje metabolismus a tím urychluje hubnutí.

Více o intervalovém tréninku si můžete přečíst v tomto článku.

Jak začít?

Bodybuilding - Healthy young guy doing push up exercise

Zpočátku budete potřebovat odhodlání a motivaci. Nejlépe si najděte někoho, kdo bude chodit běhat s Vámi a budete se tedy navzájem podporovat. Když nikoho takového nenajdete, nebo byste raději běhali sami, tak si běh alespoň zpříjemněte poslechem hudby.

Dále budete potřebovat kvalitní boty. Důležitá je hlavně podrážka, protože vaše klouby tak musí čelit slabším nárazům. Ostatní oblečení by mělo být zejména pohodlné, pro ženy je vhodná sportovní podprsenka.

Na místě kde budete běhat, byste se měli cítit příjemně. Pro někoho to může být příroda a pro někoho ulice města. Doba, kdy půjdete běhat, není podstatná – záleží na tom, co Vám vyhovuje.

Udržujte si přehled o tom, jak často běháte, jaké děláte pokroky v rychlosti a vzdálenosti a jak se cítíte při každém běhu. Tak uvidíte své zlepšení velmi jasně, což Vám přidá sebevědomí a sebejistotu a bude pro vás stále jednodušší v běhání pokračovat.

Obchod FitYOU.cz
Jan Kuděj

Jan Kuděj

Fitness instruktor, spoluzakladatel FitYOU.cz a nadšenec do cvičení v jakékoliv formě.

TIP: Rozveďte o tomto článku diskusi na našem novém diskusním fóru.

Zanechat komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookie. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít